Faktafyk lansert

Foreningen !les lanserte i går sakprosamagasinet for ungdomsskolen, Faktafyk, på Fyrstikkalleen skole i Oslo. Til stede var lærere og elever ved 9. trinn, skolebibliotekaren og bidragsytere i magasinet.

Skrevet november 16, 2012 i Bibliotek, Faktafyk, Lærer ungdomsskolen, Nyheter

Les mer om Faktafyk her.

Faktafyk: Redaktør for Faktafyk i Foreningen !les, Kristine Isaksen (t.h.) sammen med Edith Embla Frydelund og John Kåre Raake under lanseringen. Foto: Vibeke Røgler.

Med Faktafyk har Foreningen !les en ambisjon om årlig å gi ungdomsskoleelever muligheten til å lese utdrag fra bøker og nyskrevne artikler, intervjuer og faktabokser. Første nummer har et opplag på hele 135 000.

– At cirka 70 prosent av alle ungdomsskoleelever har bedt om å få tilsendt Faktafyk, forteller oss at magasinet er etterspurt, men også at det er behov for mer sakprosa til ungdom, sier redaktør for Faktafyk i Foreningen !les, Kristine Isaksen.

Under lanseringen på Fyrstikkalleen skole i Oslo, var to av bidragsyterne i første nummer av Faktafyk til stede. Tekst- og filmmanusforfatter John Kåre Raake, som har skrevet om Osebergskipet, og og journalist og forfatter Harald Henmo, som har skrevet boken Fotballhistorier. Edith Embla Frydenlund, elev ved Steinerskolen på Nordstrand og representant i redaksjonsrådet til Faktafyk, intervjuet Raake om hans interesse for Vikingtiden.

– Oserbergskipet er på en måte våre pyramider og ruiner fra Anitkkens Hellas, sa Raake som også holder på med en spillefilm basert på fakta fra Osebergskipet.

– Hvordan tror du det var å være ungdom på Vikingtiden? spurte Frydenlund.

– I Vikingtiden hadde de ikke et begrep om ungdom. Det fantes ikke. Der ble du voksen tidlig og allerede som 12-åring måtte du ut å kjempe blodige slag, sa Raake.

I Faktafyk er det utdrag fra Henmos bok, Fotballhistorier. Henmo innledet med viktigheten av å lese om fotball for å opparbeide seg mer bakgrunnskunnskaper om selve spillet, men også om rammene rundt fotballen. Som eksempel viste han et klipp fra YouTube, der forsvarsspilleren Mwepu Ilunga fra daværende Zaire og nåværende Den demokratiske republikken Kongo, pådro seg gult kort ved å sabotere et frispark til Brasil i siste gruppekamp under VM i 1974. Ilunga løp ut av muren og sparket ballen vekk, en hendelse som i ettertid ble omtalt som en av de morsomste i VMs historie og sett på som manglende disiplin fra afrikanske fotballspillere. Ilunga selv hevdet imidlertid at han håpet på et rødt kort som en protest mot landets diktator Mobutu.

– Når man ser denne episoden, ser den bare morsom ut. Men det ligger noe mer bak, egentlig en trist historie, sa Henmo og la til:

– Etter at Zaire hadde tapt 2-0 for Skottland og hele 9-0 for Jugoslavia, sa Mobutu at hvis spillerne tapte mer enn 3-0 for Brasil, så kom det til å få konsekvenser når de vendte hjem igjen etter VM. Det var årsaken til at Ilunga gjorde dette.

Skolebiblioteket ved Fyrstikkalleen fikk også overrakt en pakke med sakprosabøker fra Foreningen !les. Til å overrekke bøkene kom elev ved 2. trinn på Fyrstikkalleen videregående skole, Nichirvan Omar Misho Hewel. Han og klassen deltok under fjorårets Ungdommens kritikerpris.

– Før vi ble med i Ungdommens kritikerpris, var jeg ikke så veldig opptatt av å lese bøker. Men jeg fikk god hjelp av skolebibliotekaren vår, Elisabeth Wøhni, til å oppdage litteraturen, og leste alle de åtte nominerte bøkene, sa Misho Hewel.

Selv var han sjelden på biblioteket tildligere, noe som imidlertid har endret seg den siste tiden.

– Det er det viktigste rommet på skolen. Der ligger fortiden og der ligger fremtiden, sa han før han overrakte bøkene til Wøhni.

– Tusen takk, dette er kjempemessig, sa skolebibliotekaren da hun fikk bøkene.