En skolebibliotekars erfaringer

Elisabeth Wøhni er skolebibliotekar på Fyrstikkalleen skole, og var sammen med lærer Ingrid Agathe Glende ansvarlig for en av juryklassene som var med i Ungdommens kritikerpris 2011/12. Vi tok en prat med henne for å høre hvordan det var å være med som bibliotekar.

Skrevet november 16, 2012 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Ungdommens kritikerpris, Videregående

Hvordan kom du og lærer Ingrid Agathe Glende på å søke med klassen til Ungdommens kritikerpris? Var det du eller ho som kom på ideen?
– Jeg kom over informasjon om Ungdommens kritikerpris på nettet, og tenkte at dette hadde det vært spennende for F21 (Fyrstikkalleen skole) å delta på. Jeg tok en prat med fagleder for norskavdelingen, som videreformidlet prosjektet til lærerne. Ingrid Agathe Glende hadde veldig lyst til å være med og visste at hun skulle ha en norsk klasse på videregående til høsten, så da bestemte vi oss for å sende inn en søknad.

Hvordan reagerte elevene på at de skulle være med?
– Elevene ble først litt paffe og tenkte nei, dette hadde de ikke lyst til. Etter hvert som vi kom i gang med å jobbe med bøken ble de mer og mer positivt innstilt. Etter at de var ferdig med Ungdommens kritikerpris har de kommet til biblioteket og sagt at de savner å jobbe med litteraturen slik vi gjorde under prosjektet.

Har du tett kontakt med elevene på skolen? Da jeg var på besøk, la jeg merke til at biblioteket er godt integrert i selve skolebygningen, og det virket som en naturlig plass å henge for elevene.Opplevde du at juryklassen fikk en bedre tilknytning til biblioteket?
– F21 er en stor skole med elever fra 8. trinn til 3.vgs, så vi har noen elever som bruker biblioteket mye, og noen som bare henter og leverer skolebøkene her. Heldigvis har vi mange hyggelige og flinke elever og det er en god kommunikasjon med elevene. Elevene fra juryklassen er blitt gode brukere av biblioteket. Da vi startet i høst var de ikke så mye innom, men de har etter hvert blitt flittige brukere av lokalet. De låner bøker, gjør skolearbeid eller bare er her sammen med venner.

Hvordan var det å jobbe så spesifikt med en klasse, med et så konkret prosjekt som Ungdommens kritikerpris?
– Det har vært morsom og givende, som bibliotekar har jeg fått en helt annen kontakt med elevene enn det jeg får til vanlig i biblioteket. Jeg har vært med på undervisningen i klasserommet, kritikerbesøkene, publisering, ordnet lesefrokost og tatt med kake til inspirasjon for lesing. Det har også vært veldig utviklende å få jobbe så tett med en flink lærer som Ingrid, å få sett hvordan hun møter elevene i samtalene om litteraturen og i klasserommet. Mange av de nye erfaringene jeg har fått i dette prosjektet vil jeg ta med meg i møte med elevene her i biblioteket.

Fikk du selv lest de åtte nominerte bøkene?
– Ja, det mener jeg hører med i prosessen. Skulle jeg forstå hva elevene leste, og skulle jeg kunne ha boksamtaler med dem måtte jeg selv ha lest bøkene.

Hvordan reagerte elevene på de ulike bøkene? Var det noen som skapte større engasjement enn andre?
– Det var helt tydelig at noen bøker ga sterkere inntrykk enn andre. Tomas Espedal sin bok «Imot naturen», Stig Sæterbakkens «Gjennom natten», «Ismannen» av Anders Bortne og «Jimmen» av Øyvind Rimbereid, var bøker som ble diskutert og analysert godt av elevene, og som var klare favoritter til Ungdommens kritikerpris. I og med at flere elever i klassen har fritak fra nynorsk, så var de veldig stolt over å ha lest og kommet seg igjennom de nynorske romanene «Stille natt» av Ragnar Hovland og «Samtale ventar» av Marit Eikemo. Dessverre ble nok Rishøi sin novellesamling «Historien om fru Berg» litt glemt, siden vi leste den først i høst da vi startet prosjektet. «Dager i stillhetens historie» var det også noen elever som likte, men sammenlignet med «Imot naturen» og «Gjennom natten» ble den nok litt for rolig.

Elever på videregående skole har et ganske stort press på seg med skolearbeid og annet. Hvordan får du elevene til å komme til biblioteket og låne og se på bøker?
– På ungdomstrinnet er det et aktivt samarbeid med lærerne, så ungdomsskoleelevene har jevnlig bokprat her på biblioteket i norsktimene. På videregående har vi ennå ikke fått dette med i årshjulet, men biblioteket har en blogg, hvor vi forteller om ny litteratur og hva som skjer i biblioteket. Jeg legger også ut informasjon på Fronter, skolenettet og Facebook om det er noe spesielt som skjer. Det viktigste er et aktivt samarbeid med lærerne, slik at de bruker biblioteket i undervisningen, noe som igjen gjør det naturlig for elevene å stikke innom og låne bøker eller bruke grupperommene til skolearbeid. I 3.vgs har elevene særemne der biblioteket kan være en viktig støttespiller i forhold til litteratur, kilder og referansearbeid. Tror også det er viktig å ta vare på de gode leserne, for elevene anbefaler også bøker og filmer for hverandre.

Hva er det som blir mest lånt ut på biblioteket?
– Bøkene som blir mest lånt ut på biblioteket for tiden er «The Hunger Games» av Suzanne Collins, «Jeg er Zlatan» av Zlatan Ibrahimovic, «Tusen strålende soler» av Khaled Hosseini og «Skitten snø» av Mahmona Khan. Mahmona Khan var her på forfatterbesøk like over jul noe som førte til mye utlån av bøkene hennes. «Gjennom natten», «Stille natt» og «Imot naturen» har vi fortsatt ett jevnt utlån på.

Hva gjør elevene når de er på biblioteket?
– Elevene låner bøker, jobber med skolearbeid, låner rom til å jobbe med gruppearbeid eller bare henger her og leser aviser, tegneserier og prater med venner.

Leser du mye selv i jobben din, og hva leser du?
– Et klart ja, jeg leser det meste. Både for å holde meg fagligoppdatert, så jeg kan finne gode leseopplevelser til elevene, og for egen interesse. Har akkurat avsluttet en nydelig ungdomsbok om vennskap av Synne Lea, «Leo og Mei», og har startet opp med boken «Sytten» av Juha Itkonen, som virker svært lovende.