Zombier, kattunger, mumier og orkanengler

Det er noen av ingrediensene når Bokslukerprisen blir et tilbud til både 5. og 6. trinn til høsten. Potensielt vil 80 000 elever motta en antologi med utdrag fra ti norske bøker for aldersgruppen 10-12 år utgitt høsten 2017 og våren 2018. Elevene skal lese utdragene og stemme frem de fem beste som utgjør Bokslukerprisens superfinalister. Nå er de ti titlene klare.

Skrevet mai 25, 2018 i 10-12 år, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Sammen med administrasjonen i Foreningen !les, har 24 ressursklasser i hele Norge vært sentrale i utvelgelsen. Og de har hatt en vanskelig jobb.

– Det kom ut mange gode bøker for denne aldersgruppen det siste året, og det har blitt en god og variert antologi, sier prosjektleder for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Troels Posselt.

– Vi gleder oss til å sende den til skoler som melder seg på, og høre hva elever på 5. og 6. trinn i hele Norge synes om tekstene, fortsetter han.

Bokslukerprisen 2018/19:

Mumiene våkner. Ankh av Monika Steinholm og Tonje Clausen (ill.), Pitch 2018

Riddere, hekser og prikkedøden. Kokotopia av Simon Stranger og Helena Lindholm (ill.), Fontini 2018

Apetryne av Atle Hansen, Samlaget 2017

Zombieutbruddet. Byrået for ikke-hendelser av Robert Næss, Juritzen 2017

Tårer forandrer ingenting av Espen Dekko, Gyldendal 2018

Rottefangeren fra Sorø. Estragons historier av Gaute Heivoll og John Kenn Mortensen (ill.), Vigmostad & Bjørke 2018

Keeperen og havet av Maria Parr, Samlaget 2017

Anton og andre flokkdyr av Gudrun Skretting, Aschehoug 2017

Bobla av Siri Pettersen, Gyldendal 2017

Ingen sover trygt i natt av Mari Moen Holsve, Cappelen Damm 2017

Kontakt: