Verdens første samiske lesekiosk i Tromsø

Foreninga samiske forfattere/Searvi sámi girječállide (FSF) åpnet lørdag 26. september verdens første samiske lesekiosk i Tromsø. Lesekiosken er plassert like ved Ishavskatedralen.

Skrevet september 28, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Åpning: Lørdag 26. september ble verdens første samiske lesekiosk åpnet i Tromsø med bidrag fra (f.v.) Johan Matteus Triumf, Stina Fagertun, Rauni Magga Lukkari, Aase Synnøve Falch, Irene Larsen, Sollaug Sárgon, Lene E. Westerås og Marlene Berntsen Bråthen. Foto: Sigfrid Westerås.

Lesekiosk er et nasjonalt litteraturformidlingsprosjekt i regi av Foreningen !les og støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Prosjektet består i å fylle 100 vernede telefonkiosker med bøker for å gjøre litteratur og gode leseopplevelser lett tilgjengelig for det norske folk. Sparebankstiftelsen DNB har inngått en avtale med Telenor om å få benytte 100 av disse ikoniske telefonkioskene de neste ti årene. Foreningen !les fyller lesekioskene med bøker og oppfordrer til at folk kan «gi en bok – ta en bok».

Sist lørdag var det duket for åpning av verdens første samiske lesekiosk i Tromsø. Johan Matteus Triumf fra Sametinget stod for snorklipping, og det var hilsen fra varaordfører i Tromsø kommune, Marlene Berntsen Bråthen, og opplesninger ved forfatterne Stina Fagertun, Sollaug Sárgon, Irene Larsen, Aase Synnøve Falch og Rauni Magga Lukkari.

FSF er fadder for lesekioskene både i Tromsø og Trondheim. Under åpningen i Tromsø holdt styreleder Irene Larsen tale på vegne av foreningen. Arrangementet ble ledet av Lene E. Westerås. Hun mener prosjektet passer utmerket med foreningens ambisjoner.

– FSF er en av de yngste forfatterforeningene i landet med stiftelsesdato i august i fjor. Vårt mandat er å spre litteraturen til samiske forfattere som skriver på ulike språk, samt initiere møteplasser og oppmerksomhet rundt samiske forfattere. Lesekioskprosjektet er en flott mulighet for oss til å gjøre nettopp dette, samtidig som vi er med på et nasjonalt prosjekt som tar vare på en del av vår kulturhistorie gjennom fremtidige opplevelser, sier Westerås og legger til:

Tenk hvor mange ord og tanker som har funnet sted i disse røde kioskene! Vi er stolte over våre to fadderbarn i både Tromsø og Trondheim!

Her kan du lese et oppslag fra åpninga i iTromsø

Se oversikt over lesekiosker her

Høytlesing: Aase Synnøve Falch var en av forfatterne som stod for opplesing i forbindelse med åpningen av lesekiosken i Tromsø. Foto: Lene E. Westerås.

Snorklipp: Sametingsrepresentant Johan Matteus Triumf stod for høytidelig snorklipping, og erklærte herved verdens første samiske lesekiosk for åpnet. Foto: Lene E. Westerås.

Gjest: Johan Matteus Triumf fra Sametinget fikk æren av å være første gjest i den nyåpna lesekiosken. Foto: Lene E. Westerås.