Utdeling av Ungdommens kritikerpris 2019

Foreningen !les inviterer til utdeling av Ungdommens kritikerpris 14. mars klokken 1400 på Sentralen i Oslo. Kulturminister Trine Skei Grande (V) taler. Elever fra Atlanten videregående skole underholder.

Skrevet februar 27, 2019 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Nominerte: Dette er de nominerte bøkene til Ungdommens kritikerpris 2019.

190 elever fra syv juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2018. 14. mars kårer elevene vinneren. Juryklassene og nominerte forfattere vil være til stede.

Sted: Sentralen, Marmorsalen. Øvre Slottsgate 3 i Oslo
Tid: Torsdag 14. mars klokken 1400

De nominerte er:
Marit Eikemo – Gratis og uforpliktande verdivurdering. Samlaget
Trude Marstein – Så mye hadde jeg. Gyldendal
Sonja Nyegaard – Mørket er et mirakel. Kolon
Per Petterson – Menn i min situasjon. Oktober
Kjersti Skomsvold – Barnet. Oktober
Ellen Mari Thelle – Bernard banker på. Flamme
Gunnhild Øyehaug – Presens maskin. Kolon
Stig Aasvik – Ordføreren i Oslo. Cappelen Damm

Nominasjonsjuryen fra Norsk kritikerlag har bestått av Ida Vågsether, Gro J. Nilsen og Ola Jostein Jørgensen.

Årets juryklasser er:
Vestfold: Thor Heyerdahl vgs. (Vg2 Helsearbeiderfag)
Hedmark: Solør vgs. (Vg2 Ambulansefag)
Rogaland: Sandnes vgs. (Vg2 Studiespesialisering)
Hordaland: Bergen Katedralskole (Vg3 Studiespesialisering)
Oslo: Wang vgs. (Vg3 Studiespesialisering toppidrett)
Hedmark: Nord-Østerdal vgs. (Vg3 Studieforberedende idrett)
Møre og Romsdal: Atlanten vgs. (Vg2 studieforberedende musikk og dans)

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris
Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående skole.

Les mer på www.ungdommenskritikerpris.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og pilotprosjektet Bokstart. Alle foreningens tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no