Uprisen nominert til ALMA 2024

Uprisen – årets ungdomsbok er nominert til Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2024. Dette er andre gang prisen blir nominert.

Skrevet oktober 23, 2023 i Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen

ALMA: Uprisen – årets ungdomsbok er nominert til ALMA 2024. Her fra utdelingen på Lillehammer i 2023. Foto: Foreningen !les.

Pressemelding fra Foreningen !les 23. oktober 2023
Kontakt: Vibeke Røgler, tlf.: 977 31 830

– Uprisen er en unik og viktig pris, både for unge lesere og norsk ungdomslitteratur. Vi er utrolig stolte over at Uprisen igjen er nominert til ALMA, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

Uprisen har siden starten i 2007 utviklet seg til å bli Norges viktigste pris for norske skjønnlitterære ungdomsbøker. I Uprisen er det ungdom som bestemmer i alle ledd. De leser, skriver, nominerer og kårer.

– Vi har sett en nedgang i norske utgivelser for ungdom i år sammenlignet med tidligere. Dessuten får ungdomsbøker lite publisitet i media. Uprisen betyr mye for økt oppmerksomhet og flere lesere av norske ungdomsbøker. En ALMA-nominasjon bekrefter hvor viktig den er, sier Røgler og legger til:

– Uprisen er nasjonal og inkluderer unge lesere i hele landet. Den gjennomføres i samarbeid med Foreningen !les, Norsk Litteraturfestival og Den kulturelle skolesekken. Prisen tilrettelegger og synliggjør unges meninger, så i stor grad tilhører denne nominasjonen også våre samarbeidspartnere og de unge leserne selv, sier Røgler.

ALMA har blitt utdelt årlig siden 2003 og skal styrke og øke interessen for den gode barne- og ungdomslitteraturen fra hele verden. Den skal deles ut til en eller flere forfattere, illustratører, fortellere eller lesefremmende organisasjoner som holder høyt kunstnerisk nivå, og virker i Astrid Lindgrens ånd. Foreningen !les har vært nominert til ALMA fem ganger tidligere, og Uprisen ble også nominert til ALMA 2023. For Røgler er det en anerkjennelse at et av foreningens prosjekter blir nominert til verdens største pris for barne- og ungdomslitteratur.

– Det er stort for oss at et av våre kjernetiltak blir løftet frem på denne måten. Det betyr mye for alle som er involvert i prisen. Når vi ser listen over de nominerte, er det liten tvil om at Uprisen er i godt selskap, sier hun.

I tillegg til Uprisen ble følgende norske kandidater nominert: Gro Dahle, Anna Fiske, Ante Mikkel Gaup, Mari Kanstad Johnsen, Leser søker bok, Svein Nyhus, Bjørn F. Rørvik, Arne Svingen og Øyvind Torseter. Vi gratulerer!

ALMA-prisen blir delt ut 9. april 2024. Se hele listen over nominerte her

Kontakt:
Vibeke Røgler
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 977 31 830
Epost: vibeke@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som skaper lesere og bygger lesekultur. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Bokstart og Les og lek. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les ble tildelt LNU-prisen for 2021. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. I tillegg er Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023 og ALMA 2024.

Les mer Foreningen !les

Om Uprisen
Uprisen ble utdelt først gang i 2007 og er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. Prisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Les mer om Uprisen her