Uprisen: Mia Elise Bae er Årets kritiker!

Mia Elise Bae i 10D ved Flåtestad ungdomsskole er kåret til Årets kritiker i Uprisen – årets ungdomsbok.

Skrevet januar 19, 2022 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok

Mia Elise Bae er Årets kritiker i Uprisen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Mia Elise og de andre elevene i 10D ved Flåtestad ungdomsskole har lest og skrevet mange anmeldelser av norske ungdomsbøker i Uprisen høsten 2021. I oktober i fjor ble klassekamerat Theodor Gulbrandsen Andreasen Månedens kritiker. I dag fikk Mia Elise en overraskelse på skolen da hun ble kåret til Årets kritiker.

– Dette hadde jeg ikke forventet, selv om klassen har skrevet mange anmeldelser. Men det var veldig gøy å vinne. Mamma ble glad og stolt, sier hun.

Lest mye forskjellig
Mia Elise forteller at klassen har jobbet med Uprisen både på skolen og hjemme.

– Vi har lest og skrevet masse, men ikke hatt så mye ekstra opplegg. Vi måtte jobbe litt hjemme og har lært på skolen hvordan skrive anmeldelser. Det har vært gøy å lære hvordan du kan skrive bra anmeldelser, sier hun og legger til hva hun mener er en god anmeldelse:

– Den må trekke fram ordentlige eksempler fra boka, sitater eller noe som kan hjelpe deg å forstå hvordan boka er. Se på virkemidler og hva det er som gjør den til en god eller dårlig bok. En må prøve å se begge sider. Hvis du for eksempel likte den veldig godt, så kan det være noen negative sider også. Viktig å reflektere over det.

Elevene i 10D leste forskjellige bøker i løpet av høsten 2021, men en bok ble en gjenganger i klassen.

Alt er ok var en sånn bok som mange ville lese. Jeg også, men jeg rakk det ikke. Den var hele tiden opptatt, så da leste jeg bare andre bøker istedenfor, sier Mia Elise.

Fotball og bøker
Alt er ok av Ebba Schjølberg Eiring ble utgitt i 2021 på Flamme forlag. Romanen har fått 27 anmeldelser på uprisen.no og handler kort fortalt om en norsk jente sitt opphold som utvekslingsstudent i USA. Det er også noe Mia Elise drømmer om.

– Jeg har lyst til å dra til USA på college. Jeg håper å få fotballstipend. Alt er ok er nok en bok man kan relatere til og se for seg hvordan det kan bli.

Ved siden av å lese bøker, er fotball en stor del av livet til 10-klassingen ved Flåtestad ungdomsskole.

– Jeg spiller fotball på Kolbotn og har nettopp begynt å spille med rekruttlaget. Jeg er veldig glad i trene. Jeg løper og trene en del styrke. Og så leser jeg jo mange bøker, sier hun.

Å være i Uprisen var derfor en overkommelig oppgave for henne.

– Det var ikke så veldig vanskelig for meg å starte med dette prosjektet, fordi jeg er veldig glad i å lese.

Glad i fantasy
Fantasy og serier er viktig for leselysten til Mia Elise.

– Jeg er veldig glad i det. Akkurat nå leser jeg Dune (av Frank Herbert, red.anm.). Jeg har sett filmen på kino. Jeg skjønte den ikke helt, så jeg måtte lese boka for å forstå den. Jeg leser også en del bøker på engelsk.

Til tross for at fantasy er en favorittsjanger, er Gutten i den stripete pyjamasen av John Boyne en bok som har gjort sterkt inntrykk på henne.

– Den er så fin! Det er nok den beste boka jeg har lest, tror jeg. Det er egentlig ikke min type sjanger eller noe sånt, men jeg bare synes den var så … det med andre verdenskrig, man kommer litt nærere, det var veldig spennende.

Det var jubel i klasse 10D ved Flåtestad ungdomsskole da Mia Elise Bae (i midten på første rekke) ble kåret til Årets kritiker i Uprisen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Den unge leseren ser paralleller mellom Boynes bok fra 2006 og fjorårets Ulvehunger av Marte Mittet. Ulvehunger kom ut på Omnipax og ble anmeldt fem ganger på uprisen.no. I sin anmeldelse skrev Mia Elise blant annet at romanen var ekstremt spennende, litt ekkel kanskje, men den handlet om et såpass viktig tema som gjorde romanen ekstremt interessant!

Ulvehunger var veldig mye spenning og action, mens Gutten i den stripete pyjamasen var mer trist og psykologisk, selv om grusomme ting skjer i begge bøkene, sier hun.

Blant bøkene Mia Elise har lest og skrevet om på Uprisen, er det Dette dreper oss (Vigmostad & Bjørke) av Tiger Garté som peker seg ut som en favoritt.

– Jeg likte den boka best av de jeg har lest. Den var veldig spennende og burde bli nominert. Det var noen ting som ble ordentlig beskrevet, som var litt ekkelt, men jeg liker jo egentlig at det er litt brutalt. Det var en perfekt bok for meg. Jeg tror mange kan relatere til den, fordi den handler om en ungdom og tar for seg koronapandemien som jo treffer oss unge, sier hun.

NB! Nominasjonene til Uprisen slippes torsdag 20. januar kl 1500.