Uprisen er 15 år!

Ideen om Uprisen ble født i 2006. Samme år ble årets 9. klassinger satt til verden. I mai 2021 deles den femtende Uprisen ut av sju juryklasser bestående av 15-åringer. Vi i Foreningen !les vil gjerne markere begivenheten gjennom skoleåret.

Skrevet oktober 28, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok

Vinner: I 2007 ble Ingelin Røssland kåret til den første vinneren av Uprisen for romanen, Handgranateple. Her fra utdelingen på Lillehammer kino.
Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Fram til kåringen på Norsk Litteraturfestival i slutten av mai, vil vi publisere intervjuer med ulike mennesker som har jobbet med prisen i disse 15 årene, og forfattere som har bøker som er eller har vært med i prisen. Uprisen er en pris som involverer mange ulike aktører: elever, lærere, skolebibliotekarer, den kulturelle skolesekken, kritikere, forfattere, forlag og oss i Foreningen !les. Bøkene går også gjennom en lang prosess før en vinner kåres.

Høsten 2020 er det over 800 ungdommer i 30 ulike klasser som skriver anmeldelser på uprisen.no av årets norske ungdomsbøker. Basert på anmeldelsene vil en nominasjonsjury bestående av fem ungdomsskoleelever i januar 2021 finne fram til fem bøker som sju juryklasser skal lese og vurdere. I mai samles to representanter fra hver av de sju klassene til et storjurymøte for å kåre vinneren.

Denne uka går UprisenUKA av stabelen på uprisen.no og rundt om i landets anmelderklasser. Den som følger med på Facebook, Foreningen !les sin Instagramkonto og uprisen.no, vil kunne se litt av aktiviteten som pågår rundt omkring i klassene.

Under finner du lenker til intervjuer. Flere lenker vil komme til etter hvert.

Intervju med vinner av Uprisen 2020, Neda Alei

Intervju med to av Uprisens tenåringsforeldre, Widar Aspeli og Monica Helvig

Intervju med den aller første Upris-vinneren, Ingelin Røssland

Intervju med forfatteren av Hør her´a!, Gulraif Sharif