Uprisen 2019: Juryens begrunnelse

Ungdom kåret i dag «Bare spille ball» av Michael Stilson vinner av Uprisen – årets ungdomsbok 2019. Her er juryens begrunnelse.

Skrevet mai 23, 2019 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Nedtelling: Storjuryen er samlet på scenen før de utroper Stilson til vinner av Uprisen. Juryens begrunnelse ble lest opp av Victoria Fyrie-Dahl (t.v.) fra Killingrud ungdomsskole, Tobias Bjørkhaug og Ruth Møllerplass Huse fra Vinstra ungdomsskole. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

I år var det fem veldig forskjellige bøker som var nominert til Uprisen. Alle bøkene skapte engasjement. Klassene var uenige, men etter en lang og god diskusjon på storjurymøtet klarte vi til slutt å bli enige om en vinner.

Vinnerboken fanget blikket vårt med en passende framside som ga oss forventninger. Starten innfrir og spenningen stiger. Handlingen er uforutsigbar og holder på leseren. Vi bare måtte lese videre. Boka er tydelig ved at det er aldri noen tvil om hva som skjer. Den har mange spenningstopper som bygger seg opp mot et større høydepunkt mot slutten.

Forfatteren har gode beskrivelser av alt som skjer. Vi ble godt kjent med karakterene og levde oss inn i handlingen. Mye stod på spill og skildringene skapte følelser. Valgene hovedpersonen tok skapte engasjement. Mange ble irriterte og diskusjonene ble mange. Selv helt opp til storjurymøtet diskuterte vi i klassen slutten.

Boken handler om ting vi ungdommer kan kjenne oss igjen i og relatere oss til. Temaer boken tar opp er blant annet prestasjonspress, kaotisk familieliv, vennskap, forelskelse og å ha høye forventinger til seg selv.

Fotball er sentralt i boken, men denne historien kunne like gjerne vært fra et helt annet miljø. De av oss som ikke er fotballinteresserte kjente oss også igjen i temaene. Og vi fikk innblikk i et miljø vi ikke kjenner så godt.

Juryen er imponert over at dette er forfatterens første bok, og vi håper det kommer flere bøker!

Vinneren av Uprisen 2019 er: Bare spille ball av Michael Stilson!

Vinner: Michael Stilsons debutroman, «Bare spille ball», fikk i dag Uprisen. Her får han overrekt prisen av storjurymedlemmene Victoria Fyrie-Dahl (t.v.), Tobias Bjørkehaug og Ruth Møllerplass Huse. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.