Ungdommens kritikerpris er mer enn skolearbeid

– Leselysten har økt og vi kommer til å fortsette å lese bøker selv om arbeidet med Ungdommens kritikerpris er over.

Skrevet mars 6, 2019 i Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Økt leselyst: Mette Skaldehaug og Simen Eggen Hanstad er enige om at arbeidet med Ungdommens kritikerpris har gitt dem lyst til å lese mer. Her er de i en kort pause under storjurymøtet på Sentralen i Oslo. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Det sier Simen Eggen Hanstad fra Solør videregående skole (ambulansefag) og Mette Skaldehaug fra Atlanten videregående skole (musikk og dans) som er en del av storjuryen i Ungdommens kritikerpris 2019.

Simen og Mette befinner seg på Sentralen i Oslo, hvor de sammen med 12 andre elever skal diskutere seg fram til en vinner blant de åtte nominerte til Ungdommens kritikerpris.

– Vi er nå i gang med å diskutere hvilken bok vi liker best av de nominerte. Det er veldig høyt temperament og mange ulike meninger. Det er fortsatt åpent, vi er langt fra i mål, sier de.

Siden november i fjor har de syv juryklassene i Ungdommens kritikerpris fordypet seg i åtte skjønnlitterære og kritikerroste norske voksenbøker. Det har vært utfordrende, men også givende.

– Det har vært tungt, men en spennende jobb, er de enige om.

– For meg har det vært en utfordring å komme seg gjennom alle bøkene, fordi jeg sliter med dysleksi, sier Mette, men legger til:

– Jeg tror jeg har lest mer nå enn jeg har gjort i hele mitt liv. Så det å komme seg gjennom alle bøkene og mestre det, har gitt meg veldig stor glede over å ha klart det.

– Ja, det var mange store bøker å komme seg gjennom på så kort tid. Spesielt mot slutten merket jeg det, sier Simen.

Begge er likevel tydelige på at arbeidet med Ungdommens kritikerpris har gitt dem motivasjon til å lese flere bøker.

– Jeg har fått lyst til å lese mer etter dette. Jeg kommer til å fortsette å lese bøker. Dette er ikke bare et skolearbeid jeg er ferdig med, sier Simen.

– Leselysten min har økt som en del av prosjektet. Bøkene var så interessante at jeg følte jeg lett kunne lese dem. Jeg har alltid trodd at romaner var sånne kjempestore og tunge bøker, men har nå lært at de kan være små også. Jeg har funnet viktige bøker med mye informasjon, selv om bøkene er små da, påpeker Mette.

I løpet av fire måneder har elevene lest Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo, Så mye hadde jeg av Trude Marstein, Mørket er et mirakel av Sonja Nyegaard, Menn i min situasjon av Per Petterson, Barnet av Kjersti Skomsvold, Bernard banker på av Ellen Mari Thelle, Presens maskin av Gunnhild Øyehaug og Ordføreren i Oslo av Stig Aasvik. Hva synes de om norsk samtidslitteratur?

– Da vi fikk vite at vi skulle være juryklasse, trodde jeg at bøkene skulle være mye mer uinteressante for oss. Men veldig mange av bøkene i år er bøker jeg fint kunne plukket ut selv. Det er kanskje litt ungdomsbøker allikevel. En fin blanding egentlig, mener Mette.

– Bøkene er annerledes enn det vi normalt lærer på skolen. Det er litteratur ment for eldre, men veldig nyttig for oss å lære om det moderne, sier Simen.

– Hovedpersonen må ikke være på samme alder som oss for at vi skal like bøkene, er de enige om.

Både Simen og Mette har brukt tid til å lese på skolen, men også på fritiden.

– Vi har brukt stort sett alle norsktimene siden i november, men jeg har også lest mye hjemme, sier Simen.

– Vi har brukt alle timene og startet hele prosjektet med å høre på lydbok før vi fikk bøker tilsendt. Mange har brukt pauserommet til å lese, men vi har også lest hjemme. Vi hadde frister hvor vi måtte være ferdige med en bok fordi vi skulle bytte, men det har ikke vært lekse med anmerkning hvis du ikke var ferdig. Vi har hatt god tid på fristene og ikke følt oss stressa, sier Mette.

Leseperioden har ikke bare økt leselysten og gitt innblikk i norsk skjønnlitteratur. Den har også ført til mer ro og bedre klassemiljø, mener Simen og Mette.

– Det har vært veldig deilig å koble ut fra skjerm og sosiale medier. Denne tida har det vært fint å gjøre noe annet, og roe ned med lesing. Vi merker også at vi har blitt bedre kjent med hverandre i klassen. Vi har snakket om bøkene i timene og friminuttene. Det har gjort at vi har lært å kjenne klassen på en helt annen måte. Du blir kjent med hvem som liker å lese og hva de interesserer seg for i lesinga. Og så er det jo en belønning å få komme til Oslo på prisutdelinga, avslutter de.

Årets juryklasser i Ungdommens kritikerpris er:
Vestfold: Thor Heyerdahl vgs. (Vg2 Helsearbeiderfag)
Hedmark: Solør vgs. (Vg2 Ambulansefag)
Rogaland: Sandnes vgs. (Vg2 Studiespesialisering)
Hordaland: Bergen Katedralskole (Vg3 Studiespesialisering)
Oslo: Wang vgs. (Vg3 Studiespesialisering toppidrett)
Hedmark: Nord-Østerdal vgs. (Vg3 Studieforberedende idrett)
Møre og Romsdal: Atlanten vgs. (Vg2 studieforberedende musikk og dans)

Prisen deles ut på Sentralen i Oslo torsdag 14. mars klokken 1400.