Ungdommens kritikerpris 2019 til Ellen Mari Thelle

Thelle ble i dag tildelt Ungdommens kritikerpris for romanen «Bernard banker på» (Flamme forlag).

Skrevet mars 14, 2019 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Vinner: Ellen Mari Thelle ble av juryklasser i videregående skole kåret til vinner av Ungdommens kritikerpris for romanen, «Bernard banker på». Foto: Bjarte Bakken/Foreningen !les.

Pressemelding fra Foreningen !les torsdag 14. mars 2019
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

– Nå er jeg veldig, veldig glad! Ungdommens kritikerpris er en utrolig kul pris å få. Det er stas å først bli nominert av en fagjury og deretter lest av så mange reflekterte ungdommer, sa Thelle etter å ha mottatt prisen på Sentralen i Oslo.

190 elever fra syv juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2018. Bøkene ble nominert av en jury fra Norsk kritikerlag. Torsdag 14. mars kåret elevene Ellen Mari Thelle til vinner av Ungdommens kritikerpris 2019.

I elevjuryens begrunnelse heter det blant annet:

Årets vinner skiller seg ut med en dyp og trist problemstilling, men vi satt likevel igjen med en positiv følelse og et dypt inntrykk av boka til slutt. […] Det er en bok med et budskap og en oppfordring til å gripe mulighetene livet gir, og ta sjansene mens man kan. Selv om man tror man har god tid, vet man aldri når det kan være for sent.

Les hele juryens begrunnelse her

– Ungdomsjuryen overrasker igjen når de velger en bok om to pensjonister som vinner av Ungdommens kritikerpris. Men når jeg leser begrunnelsen tenker jeg at selvfølgelig måtte det bli denne boka. Det er interessant at juryen så ujålete skriver at boka er et godt sted å være. Mange lesere er nok enige i det kvalitetskriteriet. Ved å vinne denne prisen har «Bernard banker på» bevist at det er en bok som kan nå ut til veldig mange lesere, sier prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les, Bjarte Bakken.

De nominerte var:
Marit Eikemo – Gratis og uforpliktande verdivurdering. Samlaget
Trude Marstein – Så mye hadde jeg. Gyldendal
Sonja Nyegaard – Mørket er et mirakel. Kolon
Per Petterson – Menn i min situasjon. Oktober
Kjersti Skomsvold – Barnet. Oktober
Ellen Mari Thelle – Bernard banker på. Flamme
Gunnhild Øyehaug – Presens maskin. Kolon
Stig Aasvik – Ordføreren i Oslo. Cappelen Damm

Nominasjonsjuryen fra Norsk kritikerlag har bestått av Ida Vågsether, Gro J. Nilsen og Ola Jostein Jørgensen.

Årets juryklasser var:
Vestfold: Thor Heyerdahl vgs. (Vg2 Helsearbeiderfag)
Hedmark: Solør vgs. (Vg2 Ambulansefag)
Rogaland: Sandnes vgs. (Vg2 Studiespesialisering)
Hordaland: Bergen Katedralskole (Vg3 Studiespesialisering)
Oslo: Wang vgs. (Vg3 Studiespesialisering toppidrett)
Hedmark: Nord-Østerdal vgs. (Vg3 Studieforberedende idrett)
Møre og Romsdal: Atlanten vgs. (Vg2 studieforberedende musikk og dans)

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris
Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående skole.

Les mer på www.ungdommenskritikerpris.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og pilotprosjektet Bokstart. Alle foreningens tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Prisvinner: Ellen Mari Thelle (t.v.) sammen med kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande etter å ha mottatt Ungdommens kritikerpris på Sentralen i Oslo. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.