På to hjul - mopedtest
Snart 16? Konfirmantpenger som må brukes opp? Les åssen det gikk da Nils og Anders testa åtte nye mopeder på MC-huset Nydal i Ringsaker.
Helene Guåker er heltidsforfatter og skribent på bygda Nes i Ringsaker kommune. Hun debuterte med romanen Kjør! (2010) som handla om ei bilgal jente.
Når du skal kjøpe moped eller scooter er det ikke bare pris du må tenkje på, men sikkerhet og brukervennlighet. I tillegg kommer personlige ønsker – og ikke minst image. Det er mye å ta hensyn til! Her er en liten guide som kan hjelpe deg å finja det rette kjøretøyet, i jungeln av nye og brukte modeller på markedet.
De sakkyndige: Anders Nøkleholm er trafikklærer ved Stange Trafikkskole, noe han har vært sia 2006. Han lærer bort bil-, moped- og motorsykkelkjøring og har selv hatt førerkort på moped og deretter motorsykkel i tilsammen 13 år. Nils Godager Hansen er utdanna maskiningeniør fra fagskolen på Gjøvik og har jobba som bilmekaniker i to år. Han jobber nå som lærer på VG 2 Produksjon og industri på Ringsaker Videregående skole. Han har kjørt moped sia 2003.
Hva skal man tenke på når man kjøper moped?
– Jeg ville kjøpt et merke som har forhandler og verksted i nærheten av der jeg bor, sier Anders. – Det er tross alt en del som kan slutte å virke på en moped, og jeg ser for meg at det kan bli problematisk både med deler, service og reparasjoner om man kjøper moped fra en matbutikk eller lignende. Et annet argument for å kjøpe et kjent merke er kvalitet og annenhåndsverdi, som betyr verdien ved videresalg. Det er lettere å selge en moped med et merke folk kjenner til!
– Ved kjøp av et brukt kjøretøy må man bruke aua. Hvis mopeden ser plettfri ut, er den ofte tatt godt vare på, sier Nils.
Generelle tips:
- Les papirene nøye og betal aldri for et produkt du ikke har sett.
- Sjekk om det kan være heftelser på mopeden. Kontakt Brønnøysundregisteret for å innhente denne informasjonen.
- Vær obs på om mopeden har vært trimma. I så fall har den nok vært kjørt og brukt ganske hardt.
Hva bør man velge: Automat eller girmoped?
– Kjøp for all del en moped/scooter med automatgir. Girmopedene er begrensa på effekt ved at de er plomberte, i stedet for å væra direkte begrensa på toppfart, sier Anders. Plombering er en slags skive som ligger i potta. Denne plomberinga sperrer lufta som skytes ut av motoren. Lite luft = liten fart. Med andre ord går de fryktelig dårlig i motbakker og er egentlig ikke brukbare før plomberinga er fjerna. – Trimming av moped er ikke lovlig og kan få til dels svært alvorlige økonomiske konsekvenser, forteller Anders litt strengt. Politiet opererer med lokale satser for bøtelegging, men du kan regne med 4-5000 i bot og anmeldelse, samt at mopeden blir avskilta. For å kunne kjøre mopeden må du gjøre den original igjen og betale ca. 2000 kroner for å få tilbake skiltene dine hos biltilsynet.
Kan man som 15/16-åring prøvekjøre mopeder på et mopedutsalg uten å ha mopedlappen?
– Er området avsperra kan man under oppsyn prøvekjøre moped, men det viktigste er å se om mopeden passer til tenkt bruksområde – om den skal kjøres i byen eller på bygda, om den skal brukes til lang- eller kortkjøring og om den kjennes komfortabel å sitte på og svinge med. Viktigheten av dette kommer helt an på hva mopeden skal brukes til. Man må også sjekke at sittestillingen passer fysikken til den som skal kjøre mopeden, meiner Anders.
Dette er kjøretøyene Rune ”Ludvik” Johansen på MC-huset lot testpanelet få fingra i. De er valgt ut med tanke på at de skal passe ungdom med ulike behov:
Vespa S 50
Girkasse: Automat
HK: 4,5
Tankvolum: 8,5 liter
Vekt: 107 kg.
Setehøyde: 775 mm
Veil. utsalgspris: 27990,-
Juryens dom: Vespaen er vinglete og ganske ustødig – det er dermed lett å endre kurs. Den er også tung å dra av støtta. Men den kan nok væra fin å sjå på for jinten og kanskje noen gutter også. Den er også forholdsvis kvek. Likavæl betaler man altfor mye for sjølve merkenavnet og det trekker ned. (6. og siste plass)
Peugot Viva City
Girkasse: Automat
HK: (Peugot oppgir ikke HK på sine mopeder)
Tankvolum: 7,1 liter
Vekt: 96 kg
Setehøyde: 780 mm
Veil. utsalgspris: 16990,-
Juryens dom: Litt plastikkaktig, men bra oppbevaringsmuligheter; lastekapasiteten er på hele 35 liter. Designet er nok ikke helt retta mot ungdom, men gutta i panelet meiner scootern kan fungere som jentemoped. Det er mest på grunn av oppbevaringsmulighetene – jenter har jo gjerne med seg veske og litt diverse. Den har bra bremser, drar greit og er en fin allrounder. 12V strømuttak, temperaturmåler og is-varsler er også pluss. Denne modellen kommer også i elektrisk versjon, for de ekstra miljøbevisste. (3.plass)
Peugot Speedfight
Girkasse: Automat
HK: (Peugot oppgir ikke HK på sine mopeder)
Tankvolum: 7,1 liter
Vekt: 97 kg
Setehøyde: 800 mm
Veil. utsalgspris: 19990,-
Juryens dom: En god allrounder, mer stødig enn Vespaen, og man sitter litt høgere enn på Hondaen, noe som er en fordel for store karer. Kanskje ikke like stor fordel for småjinter. Den har grei akks (akselerasjon), bra bremser, er nokså stødig. Pluss for at den har turteller, knagg og passelig oppbevaringsplass. (1.plass gutteklassa)
Peugot Jet Force
Girkasse: Automat
HK: (Peugot oppgir ikke HK på sine mopeder)
Tankvolum: 8 liter
Vekt: 114 kg
Setehøyde: 820 mm
Veil. utsalgspris: 27990,-
Juryens dom: Den desidert beste på alle områder når det gjelder kjøringa; best bremser, grei motor, bra fjøring, den er stødig og man føler seg trygg på den. Den ser ganske bra ut også. Minuset er at den er dyr, for dyr til at den kommer på topp. (2.plass)
Gilera RCR 50
Girkasse: Gir med 6 trinn
HK: 3,0
Tankvolum: 7 liter
Vekt: 96 kg.
Setehøyde: 910 mm
Veil. utsalgspris: 21990,-
Juryens dom: En moped som passer fint på bygda der det gjerne er litt dårlige veier. Man føler seg trygg på den, sitter høyere enn på scootera og har mer oversikt. Dessuten kan du stå med ett bein på hver side av mopeden idet du starter, noe som føles stødig. Akksen kunne vært bedre, en scooter er sprekere. Likavæl en bra moped. (1.plass bygdeklassa)
Honda Vision NSC 50
Girkasse: Automat
HK: 3,5
Tankvolum: 5,5 liter
Vekt: 102 kg.
Setehøyde: 785 mm
Veil. utsalgspris: 16990,-
Juryens dom: Lat, men stødig. Den er lettkjørt og låg, så passer bra for små jinter. Denne har høgere og smalere hjul enn de andre scootera, noe som er bra hvis du skal kjøre litt på grus, og så går det lettere i dumper. Minus er at den framstår som litt stusslig da den går dårlig og lager lite lyd. (4.plass)
Yamaha JogR
Girkasse: Automat
HK: 3
Tankvolum: 5,5 liter
Vekt: 81 kg
Setehøyde: 770 mm
Veil. utsalgspris: 18900,-
Juryens dom: En fin, liten scooter. Denne passer nok også bra til jinter da den er relativt låg. Den er lettkjørt og framstår som snerten – fin for bykjøring. Pluss for oppbevaringsplass for hjelm under setet og bagasjekrok. (1. plass jinteklassa)
Yamaha Aerox R
Girkasse: Automat
HK: 3
Tankvolum: 7 liter
Vekt: 97 kg
Setehøyde: 828 mm
Veil. utsalgspris: 24900,-
Juryens dom: Denne er stiv å kjøre og man må ta i for å få bremsa. Det kan væra fordi bremsene er helt nye og dermed harde, men man må væra obs på det. Testkjørera sitt med beina fryktelig høgt og får knea i styret, noe som blir et problem når en ska svinge mye. Det er også for høgt sete til å kunne ha beina neri bakken når scootern står med støtta på.
Pluss for plass til hjelm under salen. (5.plass)
Etter å ha kjørt rundt ei stund, diskutert enda lengre og drøkki x antall kopper kaffe, bestemmer juryen seg for å velge ut tre vinnere av de åtte kjøretøya. En i gutteklassa, en i jinteklassa og en i bygdeklassa:
Peugot Speedfight 3: VINNER GUTTEKLASSA.
Yamaha JogR: VINNER JINTEKLASSA.
Gilera RCR 50: VINNER BYGDEKLASSA.
Bildetekst:
2495:
Mopeda venter utålmodig i kø på å bli testa. F.v: Gilera RCR, Yamaha JogR, Yamaha Aerox R, Peugot Jet Force og Peugot Viva City.
2656:
Anders tar innpå med Aeroxn. Nils holder stø kurs på Jog R.
2736:
Nils er i sitt rette element: På bygda med girmopeden Gilera RCR 50.
2803:
Peugot Speedfight 3 ser stilig ut sjøl i gråvær. Utsnitt av bremseskiva.
2842:
Vinnersykla! F.v: Nils på Gilera RCR 50, Helene på Yamaha JogR og Anders på Peugot Speedfight 3.