!les20: – Jeg har alltid elsket å lese!

Foreningen !les feirer 20 år i 2017. I forbindelse med jubileet vil vi publisere tekster og hilsninger fra ulike aktører som har bidratt i foreningens arbeid med å fremme leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Skrevet februar 6, 2017 i Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er en medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997 som Aksjon Leselyst. Det var bokbransjen som tok initiativ til aksjonen på bakgrunn av manglende leselyst og dårlige lesevaner blant barn og ungdom. Siden starten har Foreningen !les utviklet seg til å bli blant Norges fremste formidler av litteratur for ulike målgrupper. Mange forskjellige aktører har vært viktige i utviklingen av foreningens arbeid. Vi takker alle sammen for det gode samarbeidet så langt og håper på mange fine øyeblikk i fremtiden.

Hoel_Trude_205.jpg (thumbnail)
Denne uka publiserer vi en tekst av Trude Hoel. Trude er førsteamanuensis/postdoktor ved Lesesenteret i Stavanger. Hun har sittet i styret til Foreningen !les og som forsker  vært en viktig medspiller i utviklingen av foreningen.

«Jeg har jobbet tett med Foreningen !les siden starten i 1997 – og det morsomste jeg har vært med på har vært å spille fotball! I 2007 ble Lesesenteret rundspilt av Leselaget1 (som besto av gutter 11 fra Sandved IL; for anledningen styrket med Aslak Sira Myhre, daværende leder i Foreningen !les, og Idol-vinner Kjartan Salvesen).

Har dette noe med lesing å gjøre? Absolutt.

Jeg har alltid elsket å lese!
For mange år siden, da jeg jobbet med leseprosjektet Troll i ord, var jeg på kafé med den superpopulære barnebokforfatteren Arne Berggren. Han var i Stavanger for å motta pris: Boka hans hadde fått flest stemmer under kåringen av Årets Bok ved Stavanger bibliotek, og det var stas! Etter prisutdelingen tok Arne og jeg en kaffe og pratet:

Arne: Leste du bøker da du var barn?
Trude (litt stolt): Å, ja, jeg har alltid lest mye! Jeg har alltid elsket å lese!
Arne: Var det trist å vokse opp som venneløs?
OMG; forklaringsbehov!
Trude: Jeg hadde mange venner da jeg var barn, kjempemange – altså – det var sjelden jeg satt hjemme alene … Jeg er faktisk litt redd for å være alene!
Arne: lurt smil.
Trude: … greit, jeg skjønner hva du mener …

Hva Arne Berggren ymtet om og som jeg senere har utforsket
Da jeg fikk tenkt meg om – og ikke lenger var i forsvar – så skjønte jeg hva Arne Berggren mente. For det å være «en leser» fører gjerne for enkelte med seg noen assosiasjoner og umiddelbare tanker: En leser – det er liksom den venneløse nerden, den som ikke har noe liv, som er utrendy, og som har lesingen som et substitutt – en erstatning – for et eget liv. Lesingen blir et sted å flykte, et sted med liksomvenner.

Gjennom arbeidet mitt på Lesesenteret har jeg fått mulighet til å utforske dette bildet av leseren litt nærmere, bl.a. i et prosjekt som jeg hadde sammen med kollega Lise Helgevold. Lise og jeg skulle intervjue gutter om lesevaner og leselyster. Guttene skulle være mellom 11-17 år, og vi skulle finne dem på utvalgte bibliotek rundt i landet.

Undersøkelsen gav oss bl.a. god anledning til å snakke med noen gutter om hvordan de opplevde seg selv som lesere. I enkelte samtaler registrerte vi rett og slett en uvilje mot å bruke begrepet «en leser»:

Gutt (13 år): «Jeg leser, men er ikke så veldig ’en leser’.»
Gutt (17 år): «Jeg leser mer enn en ikke-leser, men ‘en leser’?»

Nettopp derfor er Foreningen !les så viktig
Bildet av leseren, slik Arne Berggren pekte på, lever nok fortsatt den dag i dag, i hvert fall noen steder. Men Foreningen !les er med på å bekjempe mytene om hva det å være «en leser» er for noe. Ved å løfte fram leseren, bøkene og alle de som er rundt leseren – andre lesere, familie, venner, kjendiser, klassen, bekjente, idrettsutøvere, artister, lærere, fotballaget, bibliotekarer, bokhandlere, forfattere, bloggere – bidrar Foreningen !les til å sette lesing i et attraktivt lys for barn og unge.

For lesing er langt ifra en ensom aktivitet: All lesing skjer innenfor både en sosial og kulturell ramme. De ulike lesepraksisene barna og ungdommene erfarer – og er inviterte til å delta i – er grunnleggende både for interessen og ferdighetene de utvikler. Barn lærer fotball ved å spille fotball, holde i ball og sove med ball, snakke fotball, se fotball, høre fotball – være i et miljø hvor fotball verdsettes – sterkt! Slik er det også med lesing: Vi blir lesere – da snakker jeg om en vid betydning av lesing; ikke bare avkoding og forståelse – gjennom å erfare og prøve ut lesingen – i meningsfulle situasjoner, gjennom deltakelse i ulike leseaktiviteter i sammenhenger hvor lesing verdsettes. Dette har Foreningen !les arbeidet med i 20 år nå: Gratulerer!

Jeg er en leser – og stolt av det!»

NB! Denne teksten er også publisert på Lesesenterets blogg sprakloyper.no.

LOGO FORENINGEN _LES RØD 20 ÅR NETT (002)