Studier: !les under lupen

Flere studenter har undersøkt nærmere hva våre aksjoner inneholder og hvordan de fungerer i møte med leserne. Her kan du se en foreløpig oversikt.

Skrevet mars 12, 2018 i Forskning, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Om konkurranser i tXt-aksjonen i Litteraturformidlingens arenaer og praksiser av Kristin Ørjasæter og Anne Skaret, Cappelen Damm 2019.

Anne-Hjørdis Grøvan (2019): Ungdom anmelder ungdomslitteratur – hva vektlegger de, og hva kan de lære? Høgskulen på Vestlandet 2019

Rosenberg, Hedda (2018). Boken var morsom, men ikke helt sjukt morsom heller – en studie av humorkriteriet i anmeldelser til Uprisen. Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved OsloMet – Storbyuniversitetet, Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag. Les hele her: Bacheloroppgave

Pedersen, Synne (2017). Hva er en god barnebok? Høgskolen i Bergen.

Robertson, Siri (2014). Lyst til å lese? En undersøkelse av Foreningen !les tXt-antologier. Universitetet i Oslo.

Støylen, Janne Karin (2014). Kulturar for kvalitet kring nyare norsk ungdomslitteratur. Universitetet i Bergen.

Nordø Pettersen, Mari (2010). Ungdomslitteratur som kunst, identitetsarbeid eller oppdragelse. Høgskolen i Oslo.

Bernstein, Elise, Havnås, Gro og Sandvik, Frida (2003). Aksjon tXt 2002: Tekst blir bilde: fungerer Aksjon tXt etter hensikten? Høgskolen i Oslo. (NB! Denne har vi ikke lyktes å finne lenke til, dessverre.)

Vet du om andre studier som angår Foreningen !les?

Send oss en epost på les@foreningenles.no