Strawberry Publishing blir A-medlem i Foreningen !les

Petter Stordalens holdingselskap Strawberry Publishing går inn som A-medlem i Foreningen !les. Strawberry Publishing ønsker å støtte Foreningen !les sitt arbeid med å fremme lesing.

Skrevet januar 31, 2019 i Presse Legg inn kommentar

Nytt medlem: Forlagshuset Strawberry Publishing blir A-medlem i Foreningen !les. Forlagssjef Sarah Natasha Melbye (t.v.) mener det er lett å stille seg bak Foreningen !les sine visjoner. Det gleder daglig leder i foreningen, Silje Tretvoll. Foto av Melbye: Jarli & Jordan. Foto av Tretvoll: Kristin Strøm.

Pressemelding fra Foreningen !les 31. januar 2019
Kontakt: Silje Tretvoll, tlf.: 928 15 434

– Foreningen !les jobber med noe av det viktigste for oss som lager og elsker bøker: å inspirere befolkningen til å lese mer. De gjør en fantastisk jobb med å sørge for at lesere, uavhengig av kjønn, alder, geografisk tilhørighet og bakgrunn som leser, skal ha en bred tilgang på norsk og oversatt litteratur. Det er det lett å stille seg bak, sier Sarah Natasha Melbye, forlagssjef i forlagene Capitana, Pilar, Amanda, Pioner og Canoa.

Forlagshuset Strawberry Publishing ble etablert i januar 2018. Selv om forlagene i dette holdingselskapet er relativt nye aktører i markedet, har de allerede markert seg stort. Forfattere som Jørn Lier Horst, Tom Egeland, Thomas Enger og Tom Kristensen utgir nå sine bøker på forlag i denne gruppen. Videre har selskapet kjøpt opp forlag som Juritzen og halvparten av Bastion forlag. Forlagene i Strawberry Publishing utgir skjønnlitteratur, krim, barnebøker og sakprosa.

– Strawberry Publishing er en ny aktiv aktør i utgiver-Norge med mange interessante utgivelser for et vidt spekter av målgrupper. På kort tid har selskapet etablert seg som en sterk aktør i bokbransjen. Vi er glade for at et så ungt forlag allerede prioriterer å støtte arbeidet med å skape leseglede, sier Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les.

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: silje@foreningenles.no
Tlf.: 928 15 434

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle foreningens tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Strawberry Publishing
Strawberry Publishing er et holdingselskap eid av Petter Stordalen, Magnus S. Rønningen og Jonas Forsang. I forlagsgruppen inngår følgende forlag: Pilar, Armada, Pioner, Capitana, Canoa og Bastion.

Les mer på www.strawberrypublishing.no