Sakprosaseminar med Sophie Elise

Hva er det boka kan oppnå som en blogg ikke kan? Blogger og forfatter Sophie Elise Isachsen deltar på morgenseminaret «Ny sakprosa til nye lesere» i regi av Foreningen !les og Tidsskriftet Prosa på Nasjonalbiblioteket i Oslo torsdag 12. september. Under seminaret vil også Prosa #4 2019 med temaet «Til ungdommen» bli lansert.

Skrevet september 5, 2019 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Foreningen !les og Tidsskriftet Prosa inviterer til morgenseminar om bloggermemoarer og politiske erfaringer. I to panelsamtaler vil seminaret se nærmere på sakprosabøker som har solgt godt og fått mye omtale. Under tittelen «Er bloggerboka vår tids memoar?» vil Sophie Elise Isachsen delta i et panel sammen med forlagsredaktør i Cappelen Damm, Erik Møller Solheim, og litteraturkritiker Guri Fjeldberg. Samtalen ledes av lærer og forfatter Jørgen Moltubak.

Redaktør for Faktafyk i Foreningen !les, Hilde Slåtto, mener selvbiografiske bloggerutgivelser ofte er preget av støy rundt hvem som skriver og omtales.

– Hva disse utgivelsene faktisk inneholder, og hva det er som gjør at unge lesere opplever disse historiene som relevante, blir sjeldent diskutert. Jeg tror bøkene inneholder erfaringer som gir gjenklang hos unge lesere. Derfor vil denne panelsamtalen se nærmere på hvilke erfaringer som beskrives i bøkene og hvorfor de er så populære. Det er også interessant å diskutere hvorfor den trykte boka ser ut til å være så viktig. Hva er det boka kan oppnå som en blogg ikke kan? Er disse bloggbøkene den nye memoaren? sier Slåtto.

I den andre panelsamtalen vil Slåtto samtale med forlagsredaktør i Gyldendal, Nina Méd, og forlagsredaktør i Samlaget, Therese Tungen, om politisk og personlig sakprosa. Slåtto sier hun ønsker en mer positiv tilnærming når vi snakker om sakprosa for unge lesere.

– Det snakkes for ofte om manglende satsning på sakprosa for ungdom hos forlag og forfattere, Kulturrådets innkjøpsordning og redsel for at guttene faller fra som lesere. Jeg vil heller trekke fram gode erfaringer og bøker som faktisk fungerer på unge lesere. Samlaget har lyktes godt med serien Norsk røyndom og Gyldendal har markert seg med flere populære titler som blant annet Mensen, Skamløs og Jenteloven. Utgivelsene skildrer unge menneskers personlige historier, og har satt i gang flere politiske diskusjoner i norsk offentlighet. Jeg ser frem til å snakke med redaktørene om hvordan de har jobbet frem disse kvalitetssterke bøkene, sier hun.

Tidspunkt: Torsdag 12. september klokken 0900-1130.
Sted: Målstova på Nasjonalbiblioteket i Oslo.

Seminaret er gratis og støttet av Kopinor.

Meld deg på her

Kontakt:
Hilde Slåtto
Redaktør for Faktafyk i Foreningen !les
Epost: hilde@foreningenles.no
Tlf.: 406 06 499

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene Tid for tid, tXt og Rein tekst, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle foreningens tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Tidsskriftet Prosa
Prosa er eit uavhengig, allmennkulturelt tidsskrift om norsk og omsett sakprosa. Det vart oppretta i 1995 og kjem ut seks gongar i året. Utgivar er Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO).

Les meir på www.prosa.no