Sakprosa til ungdom

Foreningen !les lanserer et nytt nummer av sakprosamagasinet Faktafyk i ungdomsskolen. Magasinet har et opplag på 90 000 eksemplarer.

Skrevet januar 18, 2021 i Bibliotek/lærer, Faktafyk, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse

Foreningen !les har utgitt Faktafyk siden 2012. Magasinet bidrar til å gjøre unge lesere nysgjerrige på sakprosa og til å vise bredden og kvaliteten i sjangeren. Det distribueres gratis til påmeldte ungdomsskoler i hele Norge.

– Å engasjere ungdom til å bli lesere er enormt viktig både for enkeltmennesket og for landet, sier Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les.

– Leserundersøkelser viser at lesing blant ungdom synker. Sakprosa er en mangfoldig og spennende sjanger og kan nå flere som ellers ikke leser så mye. Etter å ha arbeidet med Faktafyk i mange år kan vi konstatere at unge lesere er sultne på å lese om virkeligheten, og at de ønsker å forstå mer av den kompliserte verdenen de er en del av, legger hun til.

En digital utgave av magasinet og lærerressurser er tilgjengelig på faktafyk.no

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 928 15 434
Epost: silje@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer om Foreningen !les her