Yahya Hassan «Plastblomst» fra Yahya Hassan

Diskusjon

1. FØR:

Klassediskusjon:
Diskuter med klassen hvilke forventninger de har til hva et dikt er/skal være.
Hvem er dikt skrevet for? Liker elevene selv dikt?

2. UNDERVEIS:

Spill av diktet «Plastblomst» i klasserommet (lenke på foreningenles.no/reintekst).
Spill av Yahya Hassans egen versjon (krever Spotify)

3. ETTER:

Klassediskusjon:
Diskuter den umiddelbare oppfattelsen av diktet.
Endres din oppfatning av diktet når du hører Yahya Hassans egen versjon? Hvordan? Hvorfor?
-Hva synes dere om hovedpersonen?
-Liker dere ham?
-Hva synes dere om diktet?
Snakk om mottakelsen Yahya Hassan har fått i Danmark og Skandinavia (se blant annet bonussporene).

Klassediskusjon:
-Hvorfor er dette et dikt?
-Er diktene gode nok til å få den oppmerksomheten de har fått?
-Er det politikk?
-Noen som har eksempel på dikt som har berørt dem?

Opplegget dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)