Veronica Salinas: OG
FØR:
Klassesamtale.
Utdraget fra OG er merket med betegnelsen: «Kosmopolitisk»
– Hvordan forstår dere dette begrepet?
– Hva forventer dere av en bok med denne betegnelsen?
(I bonussporet finner dere både en definisjon fra Store norske leksikon og eksempler på kosmopolitiske bøker som dere kan bruke som bakgrunn for samtalen.)
Les ingressen.
Romanen er fortalt fra to steder – Argentina og Norge – og fortelleren står med ett bein i hvert av de to landene.
– Kjenner dere noen som har tilknytning til flere land, flere kulturer, flere språk?
– I hvilken grad er det relevant for dere å lese om bøker som ser verden fra verdensborgerens perspektiv?
– Hvordan forstår dere tittelen, OG?
– Hva tenker dere når dere ser på forsiden?
– Hvilke sammenhenger ser dere mellom bokomslag, sjanger, tittel og ingress?
UNDERVEIS:
Individuelt arbeid.
Be elevene notere tanker og spørsmål til teksten mens de leser, ev. med utgangspunkt i ett eller flere av følgende punkter:
– likheter og forskjeller mellom kapitlet om Argentina og kapitlene om Norge
– språket
– noe du legger spesielt merke til
ETTER:
Diskusjon i klassen
Klassesamtale.
La elevene snakke om leseopplevelsene sine med utgangspunkt i teksten og de tankene og spørsmålene som de noterte underveis.
Still gjerne oppfølgingsspørsmål som gjør det tydelig for elevene at de blir hørt og at synspunktene deres blir respektert. I tillegg kan ett eller flere av følgende spørsmål inngå i diskusjonen:
– Hvordan vil dere beskrive jeg-personen?
– Hvordan tror dere hun vil beskrive seg selv?
– Synes dere hun endrer seg i løpet av utdraget?
– Hvilke likheter og forskjeller ser dere i beskrivelsene av Argentina og Norge
– Hva tror dere kan være årsaken til at jeg-fortelleren beskriver disse to landene slik hun gjør?
– Hva har det å si for leseopplevelsen at fortelleren beskriver begge stedene i egne avsnitt?
– Tror dere at jeg-fortelleren oppfatter seg som argentinsk eller norsk?
– Hvor viktig er språket vi snakker for hvordan vi oppfatter oss selv?
– Hvordan tror dere at jeg-fortelleren trives på norskkurset? Begrunn svaret.
– Hvordan vil dere beskrive det forholdet jeg-fortelleren har til vertsfamilien sin?
– Hva synes dere om slutten på teksten?
– Hvilke fordeler og ulemper ser dere ved au pair-ordningen?
Forslag til kompetansemål:
-Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-Lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)