Torborg Igland og Amund Hestsveen: Flukten

Diskusjon

1. FØR:

Gruppearbeid
Be elevene lese ingressen og/eller gå inn på bokens nettside, betaserien.com, for å lære mer om prosjektet. På nettsiden finnes det også et kart som viser hvordan forfatterne ser for seg den fremtidige verden som handlingen foregår i.

Elevene får også i oppdrag å bruke ulike digitale kilder for å finne ut mer om science fiction-sjangeren. De kan gjerne ta utgangspunkt i bonusstoffet som ligger under tekstutdraget på foreningenles.no/reintekst der det finnes en sjangerdefinisjon satt opp i punktform i tillegg til eksempler på sjangere og referanser til videre lesing.

En alternativ fremgangsmåte er å be én eller flere elever som allerede er interessert i sjangeren forberede en kort presentasjon.

2. UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten, f.eks.:
– Inntrykk av fortelleren
– De ulike personene
– Sammenlikne den verden som beskrives i utdraget med vår.
– Noe de synes er overraskende, virker rart eller ulogisk.
– Noe de kjenner seg igjen i.
– Noe de lurer på, noe som gjør dem nysgjerrige.

3. ETTER:

Klassediskusjon
Snakk om science fiction-sjangeren og diskuter i hvilken grad Flukten kan sies å være et eksempel på denne sjangeren (hvilke av sjangertrekkene fortellingen benytter seg av). —Hvordan skiller det som foregår i historieundervisningen i Skandia seg fra en vanlig norsk skolehverdag?
-Hvordan beskrives demokratiet?
-Hvilke punkter trekkes frem i kritikken av det samfunnet vi lever i, informasjonstyranniet?
-Hvordan kommer de kritiske holdningene til uttrykk?
-Har kritikken av informasjonstyranniet noe for seg?
-Hvordan preger våre verdier den måten vi forteller historien på?
I en artikkel i Aftenposten blir Flukten trukket frem som eksempel på en ny trend i utgivelser for barn og ungdom der mørket og framfor alt utryggheten råder: (http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Dystert-om-fremtiden-7589884.html#.U-sjAfl_sRo)
Har elevene noen tanker om hvorfor slike dystopiske bøker kommer nå og hvordan denne tematikken forholder seg til vår tid?

Forslag til kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)