Roger Hobbs: Ghostman

Vurdering og skriving

Opplegget er et eksempel på oppgavetypen vurdering eller kritisk lesing. Det kan derfor fungere som forarbeid hvis elevene f.eks. skal skrive en bokanmeldelse. På nettsiden http://uprisen.no/hvordan-skrive-en-anmeldelse finnes det en mal som kan fungere som støtte i det videre arbeidet med bokanmeldelser.

Diskusjonen kan også inngå som forberedelse til at elevene kan sende inn sin mening om årets Rein tekst-antologi og vinne bøker eller en MacBook Pro. Mer informasjon om konkurransen finnes på foreningenles.no/reintekst.

FØR:

Klassesamtale

Hva er det som gjør en tekst spennende å lese? Hvor viktig er handlingen for at en tekst skal være god? Må det skje noe dramatisk? Hvor viktig er det med konflikter som setter i gang tanker og følelser hos de sentrale personene i teksten (såkalt indre handling)? I hvilken grad kan forventningen om at noe skal skje være med å gjøre en tekst spennende? Hvor viktig er personenes karakter for spenningen?

Be elevene se på omslaget:

Hva forteller omslaget? Hva tenker elevene om de ulike blurbene som er brukt på forsiden? Gir de dem lyst til å lese boken? Hva sier tittelen? Hvorfor er det brukt en engelsk tittel? Hvilke tanker og assosiasjoner får elevene, og hva synes de om tittelen? Hvilken sammenheng ser de mellom tittel og omslag? Hva tror de boken handler om?

UNDERVEIS:

Be elevene notere noen stikkord til den umiddelbare leseopplevelsen.

Elevene kan ta utgangspunkt i spørsmål som:

-Hvilke tanker og følelser får dere mens dere leser? Hvorfor?

-Hva liker dere ved utdraget og hva liker dere ikke? Hvorfor?

-Synes dere teksten er spennende, overraskende, skrevet slik at stemningen i utdraget kommer tydelig frem?

-Hvilket inntrykk får dere av hovedpersonen?

-Er det brukt noen spesielle ord?

ETTER:

Gruppesamtale, 4-5 elever på hver gruppe.

La elevene snakke om utdraget med utgangspunkt i stikkordene sine.

-Hva gjorde inntrykk på dere da dere leste utdraget?

-Hva synes dere var spesielt med denne teksten?

-Hva tenker dere om hovedpersonen? Liker dere ham?

-Be elevene kommentere utsagnet: «paranoia er en del av pakka» (s.6) og diskutere hva som kreves for å fremstå anonym i vår tids informasjons- og kommunikasjonssamfunn.

-I hvilken grad er det mulig å styre hvilken informasjon som kommer ut?

-Er det noen fordeler ved å kunne være anonym også for vanlige mennesker?

La deretter elevene snakke sammen i gruppen om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre. Lag en liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og en liste over ting som trekker ned (argumenter mot). Be elevene skrive så mange fordeler og ulemper som de klarer.

Diskusjon og vurdering i hel klasse

La gruppene fortelle hva de har kommet frem til eller gå rett på diskusjon av utdraget, hovedpersonen og temaene anonymitet/paranoia i vår tids informasjonssamfunn.

Deretter vurderer klassen utdraget: Liker elevene teksten? Synspunktene må begrunnes.

Klassen vurderer begrunnelsene og noterer de beste argumentene for og mot på tavlen, for eksempel fem gode argumenter for og fem gode argumenter mot. Hvis klassen har gjennomført opplegget om litterær kvalitet kan argumentene med fordel sammenliknes med de 5-10 kriteriene fra denne oppgaven og diskuteres: Henger argumentene sammen? Kan de kombineres? Støtter de hverandre eller trekker de i ulik retning?

Til slutt oppfordres elevene til å gi uttrykk for om de får lyst til å lese resten av boken. Hvorfor/hvorfor ikke?

Dette opplegget dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)

-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)

-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)

-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)