Opplegg til Klostergata den våren
av Maria Børja.
Last ned PDF av undervisningsopplegget
Mål med opplegget:
Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:
✓ gjennom at elevene utforsker tekstene
✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser
✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre
✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster
Før lesing:
Forslag til klassesamtaler:
– Hva er samtidslitteratur?
– Husker dere sjangertrekk ved novelle?
– Hva husker dere fra begrepet «samfunnsproblemer satt under debatt»? Hvilke utfordringer har dagens ungdom som vi må sette søkelyset på?
– Hva legges i ordet «identitet»? Er vi bare en versjon av oss selv, eller er vi ulike versjoner i ulike situasjoner? Er det mulig å forstå et annet menneske fullstendig? Kan man alltid forstå seg selv?
– Se på overskriften. Hva kan overskriften bety?
Underveis:
-Tenk på hva som kan være formålet med novellen. Hva er tema og budskap? Hvilke språklige virkemidler bruker forfatteren?
Etter lesing:
I makkerpar/læringspar:
– Likte dere novellen? Hva var bra, hva var ikke så interessant?
– Hvordan vil dere beskrive hovedpersonen i teksten, Ess?
– Hvordan tolker du oppførselen til Henke? Hvilket miljø henger han i?
– Er det en autoral eller personal forteller? Hvordan opplever dere novellen gjennom denne fortellertypen?
– Hvilke språklige virkemidler synes dere forfatteren bruker bevisst?
– Er handlingen realistisk, er det noe en ungdom på videregående skole kan oppleve?
– Hva tenker dere om uttrykket «Kjærlighet gjør blind»? Kan det være at Ess er så forelsket i den eldre Henke at hun ikke ser hva som foregår?
– Er det mye rus i nærmiljøet der dere bor? Vet dere hvem dere kan kjøpe narkotika av hvis dere vil det?
– Blir de som selger narkotika til ungdom sett på som vinnere eller tapere i samfunnet? Hva tenker dere at Henke blir sett på som?
Klassesamtale/grupper:
– Hva er hovedformålet med teksten, tror dere? Her kan dere tolke novellen og komme med forslag på tema og budskap.
– Hva gjorde mest inntrykk i teksten?
– Hva opplevde dere som høydepunktet/vendepunktet i novellen?
– Novellen avslutter brått. Hvordan tolker dere avslutningen?
Videre:
– Les hele novellesamlingen. 😊
– Skriv en novelle om å ikke kunne være seg selv eller passe inn i nærmiljøet. Finn ut selv hva det skal handle om. Det kan være seksuell legning, kjønnsforvirring, andre interesser enn de fleste, klesstil og musikksmak, psykiske helseutfordringer osv.
– Du kan også skrive en novelle om å bruke ungdomstida på å finne seg selv, med alle de gleder og utfordringer som det fører med seg.
– Lag en nyhetsreportasje på TikTok der dere opplyser om rusmisbruk blant ungdom i Norge. Problemstilling: «Er det en oppgang eller nedgang i dopbruk blant ungdom i Norge i 2023?» Det skal være en faktabasert reportasje på tre minutter der dere legger fram undersøkelser og forskning fra pålitelige kilder.