Opplegg til Jente (17) ikke savnet
FØR:
– Diskuter tittelen: hvorfor er alderen skrevet i parentes, tror dere? Hvilke assosiasjoner får dere til tittelen?
– Kan en boktittel i seg selv bidra til at dere blir nysgjerrige og får lyst til å lese en bok (eller filmtittel og film)? Kom med eksempler og begrunn meningene deres.
– Liker dere forsideillustrasjonen? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Beskriv ansiktsuttrykkene til jentene, hvilke følelser utstråler de?
– Les ingressen. Hvem er hvem på forsiden, tror dere? Hvorfor tror dere Beatrice har lyst til å finne ut hva som skjedde med Kristiane?
– Finn en mystiske forsvinningssaker fra der dere bor, eller i Norge. Finn frem avisoppslagene og bruk disse til å lage traileren til en “true-crime» podcastepisode.Lytt til andre podcast-trailere for å få inspirasjon.
UNDER:
– Samle på ord og setninger som sier noe om hvordan personene i utdraget puster og snakker. Skriv dem inn i en liste.
ETTER:
– Sett dere sammen to og to, og sammenlign listene deres fra oppgaven over. Velg dere ut to setninger fra listene. Prøv å skrive om beskrivelsene med andre ord. Pass på at betydningen blir den samme.
– Hvorfor dukker moren til Kristiane opp på skolen hennes? Hva er det hun beskylder henne for og hva er det hun vil oppnå?
– I situasjonen med moren i kantina, hva hadde dere gjort om dere var Kristiane?
– Synes dere Hedda hjalp vennen sin på en god måte? Hva kunne hun gjort annerledes?
– Hva hadde du gjort om du hadde sett en slik situasjon på skolen din?
– Lag og spill ut et rollespill fra situasjonen i kantina.
– Moren til Kristiane er redd for Satan. Fra hvor kommer fortellingen om Satan fra, og hva sier denne fortellingen – hvem var han? Hvorfor eksisterer denne fortellingen, tror dere? Finnes det andre navn på ham? Finnes det en parallell til Satan i andre religioner enn kristendommen?
Kompetansemål
Her finner dere noen av kompetansemålene arbeidet med Litt redd, bare kan knyttes til. Dette er kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram, i fagene norsk, samfunnskunnskap, sosialkunnskap, og psykologi 1 og 2. Det er også mulig å bruke oppgavene i arbeid med kompetansemål på andre linjer. I tillegg kan man utvide oppgavene slik at de kan brukes i arbeid med kompetansemål på 2 og 3 vgs.
Norsk:
– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
– greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig