Opplegg til Felefeber

av Elin Hansson.

Last ned PDF av undervisningsopplegget


Mål med opplegget:

Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:

✓ gjennom at elevene utforsker tekstene

✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse

✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser

✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre

✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster

✓ gjennom at elevene viser innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge.

Før lesing:

Til lærer:

Dette er et sårbart tema som krever tydelig klasseledelse og klare regler for språkbruk. Har du en klasse som er spontan i uttalelsene sine, så må du ta en prat med dem om det og forlange håndsopprekning og respektfulle ytringer. Det er viktig å tillate samtaler og diskusjoner, vi må utfordre de «ubehagelige» temaene, men det må styres med en stødig hånd.

Forslag til klassesamtaler:

– Hva er samtidslitteratur?

– Hva husker dere fra begrepet «samfunnsproblemer satt under debatt»? Hvilke utfordringer synes dere at vi har i dagens moderne samfunn som vi må (fortsette å) sette søkelyset på?

– Hva legger dere i begrepet «nasjonalromantikk» sett med moderne øyne?

– Hva legger dere i begrepene «kulturmøter» og «kulturkonflikt»?

– Hvor viktig mener du det er at du blir akseptert for den du er?

– Er du alltid den samme når du er sammen med venner, familie og medelever/kollegaer?

– Hva legger du i begrepet identitet? Hva med seksualitet? Henger de to begrepene sammen?

– Forklar hva en fordom er. Har du selv opplevd fordommer eller hatt fordommer mot noe?

Se på overskriften og les ingressen.

– Hvilke forventninger får dere til teksten?

– Hva synes dere om overskriften? Hva kan den bety?

– Det er mye informasjon i ingressen, hvorfor tror dere at forfatteren har valgt en bygd i Norge som hjemstedet til Torleif?

– Hvilke samfunnsproblemer satt under debatt kan det være snakk om her?

Underveis:

– Tenk på hva som kan være formålet med teksten. Hvilke stereotypiske, kulturelle tradisjoner og talemål møter vi på i dette utdraget? Kan det være antydninger til kulturkonflikter på flere måter?

Etter lesing:

I makkerpar/læringspar:

– Hva synes dere om Torleifs «freidige» tilnærming til Horimyo?

– Opplever dere bestefar og bror som fordomsfulle?

– Hvilke kulturmøter/kulturkonflikter oppstår i denne teksten?

Klassesamtale/grupper:

– Hva kan være tekstens tema?

– Hva gjorde mest inntrykk i teksten?

– Hva opplevde dere som typisk nasjonalromantisk?

– Hva opplevde dere som stereotypiske framstillinger?

– Hvorfor må noen fortsatt skjule sin seksuelle legning i 2023?

– Kunne dere tenke dere å lese hele boka? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videre:

– Les boka. 😊

– Lag et tverrfaglig prosjekt med fokus på temaene identitet og seksualitet (og eventuelt kjønn). På vg3 kan det være interessant med et tverrfaglig opplegg sammen med religionsundervisningen. Religiøse tekster kan sammenliknes om temaet.

– Skriv en fagartikkel om de homofiles rettigheter og hvorfor de fortsatt må kjempe for å få lov til å elske en av samme kjønn. Sammenlikn eldre og nyere tid og ulike land. Bruk pålitelige kilder og dobbeltsjekk dem.

 

Trenger du noen å snakke med? Ta kontakt med Mental Helse Ungdom: Få hjelp – Mental Helse Ungdom eller din lokale helsestasjon: Helsestasjon for ungdom (HFU) – Helsenorge