Opplegg til En nasjon i sjakk

av Johan Høst.

Last ned PDF av undervisningsopplegget


Mål med opplegget:

Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:

✓ gjennom at elevene utforsker tekstene

✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse

✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser

✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre

✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing:

Forslag til klassesamtale:

– Hva er en krimbok eller en action thriller?

– Hva husker dere fra begrepet «samfunnsproblemer satt under debatt»? Hvilke utfordringer synes dere at vi har i dagens moderne samfunn som vi må (fortsette å) sette søkelyset på?

– Kan en krimbok eller en actionthriller sette søkelys på samfunnsproblemer? Hva kan det i så fall være?

– Hvis du skulle skrevet en spennende bok, hva skulle den handlet om?

Se på overskriften og les ingressen.

– Hvilke forventninger får dere til teksten?

– Hva synes dere om overskriften? Hva slags ordspill er brukt?

– Ingressen gir inntrykk av en bok som er spennende og med mye action. Virker det realistisk?

– Hvilke samfunnsproblemer satt under debatt kan det være snakk om her?

Underveis:

– Hva synes du om forfatterens skrivestil? Se spesielt på bruken av tempo og replikker som virkemidler, samt bruk av kapitteloverskrifter.

– Hvilke personer møter vi på i utdraget?

Etter lesing:

I makkerpar/læringspar:

– Hva skjer i dette utdraget?

– Hva slags type terror er det snakk om?

– Ut fra dette utdraget, hva er det terroristen ønsker å oppnå?

– Hvordan opplever dere hovedpersonen, politiets Anton Block?

– Kunne dere tenke dere å lese hele boka?

– Kan dere sjakkregler? Hvis ikke, finn det ut og gjør det første trekket mot terroristen.

Klassesamtale/grupper:

– Hva gjorde mest inntrykk i teksten?

– Kan dette være en reell terrorsituasjon eller bærer det kun preg av fiksjon?

– Hvem er det terroristen henvender seg til, hvem er «dere»?

– Hva tror dere skjer videre? Er det mulig å tenke seg til resten av handlingen i denne boka?

Videre:

– Les boka. 😊

– Skriv en actionfylt novelle med en sterk og flink hovedperson som skal oppklare noe, men ha en overraskende og åpen slutt.

– Spill sjakk! Finn brett på biblioteket eller spill digitalt!