Om aksjonen

Rein tekst er en litteraturaksjon i den videregående skolen i regi av Foreningen !les. Vi er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn og ungdom.

Denne antologien er laget til deg. Vårt ønske er at du skal sette deg ned og finne frem til de tekstene som du liker. Tekstene som du kan fortape deg i og som gir deg lyst til å lese mer. Vi har laget en antologi som spenner bredt. Det er ikke for at du skal lære nye ord og begreper. Det er heller ikke for at du skal bryne deg på analyseverktøy og kompetansemålene i norskfaget. Vi håper heller at du skal finne en tekst som du blir fengslet av.

Vi i Foreningen !les er opptatt av verdien av å bli oppslukt av en bok. Så oppslukt at du knapt klarer å legge den fra deg – om det så er en thriller, en kjærlighetsroman, en tegneserie, en science fiction-bok eller en historie fra virkeligheten. Alle liker ikke det samme, kvalitet kommer i mange former. Derfor plukker vi til Rein tekst fra øverste hylle av nyere norske og oversatte sakprosa- og skjønnlitterære utgivelser. Antologien er satt sammen med tanke på deg.

Ikke gi opp før du har funnet noe du liker.