Michael Stilson: Kampfikseren
FØR:
Klassesamtale.
Se på forside, sjangerbetegnelsen og les ingressen.
– Hva legger dere merke til på bildet?
– Hvilket inntrykk får dere av spilleren på bildet?
– Hvilken stemning uttrykker bildet, ifølge dere? Begrunn svaret.
Boka handler om fotball.
– Har dere lest andre romaner, sett serier eller filmer som tar for seg dette emnet? Hvilke?
– Hva synes dere i så fall om disse?
– Hva forstår dere ved kampfiksing?
– Hvilke sammenhenger ser dere mellom forside, tittel og ingress?
– Hvorfor tror dere Fredrik har lyst til å komme til en større klubb?
– Hva tror dere han må hjelpe Marko med for å få det til?
– Tror dere at dere kommer til å like utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?
UNDERVEIS:
Velg ut 2-3 setninger som gjør inntrykk på dere, som dere liker eller misliker.
ETTER:
I boka 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (red. Kverndokken 2015), fremhever norskdidaktikeren Henning Fjørtoft en måte å organisere det muntlige arbeidet på som han kaller tenk-par-del. Uttrykket viser til at elevene arbeider i tre faser: Først individuelt og så i par før de til slutt deler svarene i hel klasse.
Blant fordelene ved denne måten å jobbe på er at alle elever involveres og aktiviseres og at den legger til rette for en mer dialogisk samtalestruktur i klasserommet med økt kvalitet på de muntlige bidragene som fremføres i plenum.
1. Tenk
Individuelt arbeid.
La først elevene formulere for seg selv hvordan de opplevde utdraget fra Kampfikseren. Ev. kan de få i oppdrag å skrive ned tankene sine i form av stikkord eller setninger. Dersom de har behov for støtte i denne fasen, går det an å bruke setningsinnledere som:
1. Da jeg leste, la jeg merke til …
2. Jeg likte godt da …
3. Jeg likte ikke at …
4. Jeg ble overrasket over …
5. Jeg synes at …
6. Det gjorde inntrykk på meg at …
7. Slutten var …
Synspunktene bør begrunnes med eksempler og ved bruk av argumentasjonsord som fordi, derfor eller liknende.
2. Par
Gruppearbeid.
La elevene få noen minutter til å dele, diskutere, sammenlikne og reflektere over leseopplevelsene/setningene sine. I tillegg kan parene få i oppdrag å velge ut 1-2 ting som de ønsker å snakke om i plenumsdiskusjonen.
3. Del
Klassediskusjon
Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelser, stikkordene de tok under lesingen og de tingene som de ønsker å diskutere. La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Hvis ønskelig kan dessuten ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål inngå i diskusjonen av utdraget:
– Hvilket inntrykk får dere av Marko?
– Hvorfor tror dere han unngår meldinger, mail osv.?
– Hva tror dere er motivasjonen hans?
– Hvordan vil dere beskrive relasjonen mellom Marko og Fredrik?
– Hvorfor tror dere Marko har valgt ut Fredrik til å fikse kampen?
– Hvordan går Marko frem for å overbevise Fredrik?
– Hva synes dere om dette?
– Hva synes dere om måten Fredrik reagerer på?
– Hvordan hadde dere reagert?
– Har dere noen gang opplevd å bli pressa til å gjøre noe ulovlig?
«Folk som bekymrer seg, som tenker for mye, er ikke lykkelige mennesker. Det er som på fotballbanen.»
– Er dere enige i dette utsagnet?
– I hvilken grad mener dere at man kan sammenlikne liv og fotball?
– Legger dere merke til noen mønstre og gjentakelser i teksten?
Avslutt med å vurdere teksten:
– Synes dere utdraget fra Kampfikseren er spennende? Hvorfor/ hvorfor ikke?
– Hvilke andre kvaliteter ser dere i teksten?
– Fikk dere lyst til å lese mer av boka som utdraget er hentet fra? Hvorfor/hvorfor ikke?
Aktuelle kompetansemål:
– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)
– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)
– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)