Marie Aubert: Kan jeg bli med deg hjem

FØR:

Teksten er en novelle.
– Hvilke forventninger har dere til en novelle?

Sammenlikn ev. med den definisjonen dere finner her.
– Hvordan er forventningene til en novelle annerledes enn til et utdrag fra en roman?

– Hva tenker dere om tittelen, «Hjemme»?

 

UNDERVEIS:

Be elevene ta stikkord eller markere i teksten mens de leser.
Det kan være:

– inntrykk av fortelleren
– sjangertrekk som viser at det er en novelle

ETTER:

1. «Stille lesesirkel»*
Gruppearbeid.

Elevene deles inn i grupper på tre-fire elever som skal samarbeide om å lage en «stille lesesirkel», dvs. en lesesirkel der de ikke får lov til å snakke – bare skrive til hverandre.

Hver elev trenger et ark, noterer navnet sitt øverst i venstre marg og skriver «Hei» øverst på siden, ev. etterfulgt av navn på gruppemedlemmene for å understreke det autentiske elementet. Elevene får nå 1-2 minutter til å skrive om leseopplevelsen. De kan skrive tanker, følelser, spørsmål eller andre reaksjoner på utdraget de har lest – helt uten å snakke. De bør skrive med leselig skrift og bruke så mye av den tilmålte tiden som mulig til å skrive.

Når tiden er ute, skal alle elevene sende teksten sin mot venstre, til den eleven som sitter der. Elevene leser arket de har fått, skriver navnet sitt i venstre marg og får deretter 1-2 minutter til å reagere på naboens tekst: De kan skrive en kommentar til teksten, fortsette tankerekken, skrive om de er enige eller uenige, stille spørsmål eller ev. sette i gang en ny tanke-rekke.

Etter tre gjennomføringer returneres arket til den som begynte med å skrive på det. Vedkommende leser tekstene og setter strek under en setning på arket – den som eleven synes er mest interessant og som han/hun har lyst til å diskutere videre i gruppen.

Deretter får elevene endelig lov til å snakke. Be dem om å begynne med en av de utvalgte setningene og la dem ellers snakke fritt om utdraget i noen minutter.

2. Samtale i hel klasse
Klassesamtale.

Hver gruppe kan nå få si litt om hva de diskuterte i gruppen og hva de synes om å jobbe med «stille» lesesirkel. Sørg for at så mange som mulig kommer til orde i samtalen.

Følg gjerne opp samtalepunktene som nevnes ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar. Da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Er det en bestemt stemning som preger novellen? Hvilken?
– Hvilket inntrykk får dere av jeg-personen?
– Hvorfor tror dere at jeg-personen foreslår at de skal gå inn til naboen?
– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom jeg-personen og venninnen, Malene?
– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom jeg-personen og moren hennes?
– Hva tenker dere om hvordan de snakker om det som skjer i familien?
– Hvorfor tror dere at de låser seg i huset til naboen?
– Synes dere det er greit? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvorfor tror dere at de ler av plakaten av Justin Bieber?

– Hvordan forstår dere disse to setningene:
«Det var ingen grunn til at vi ikke skulle være der»
«Jeg så ut som en annen, eldre i ansiktet, jeg kjente meg hjemme.»

– Hvorfor tror dere at de tar på klærne til naboen?
– Hvorfor tror dere ikke at Kristoffer vil se på henne til slutt?
– Hvorfor tror dere hun ringer til moren sin?
– Hvorfor svarer hun ikke da moren ber henne si hvor hun er?
– Hvordan tror du hun har det?
– Hva tenker du om slutten?
– I hvilken grad har det skjedd en utvikling eller en endring?
– Hva tenker dere om tittelen etter å ha lest novellen?
– I hvilken grad lever teksten opp til de forventningene dere hadde noveller under før-lesingen?
– Og til definisjonen fra Wikipedia?

Et viktig tema i novellen er familien.
– Hvilket bilde av familien tegnes i «Hjemme»?

Sammenlikn med andre utdrag i årets Rein tekst der familien tematiseres, f. eks. utdraget fra Nei og atter nei av Nina Lykke og fra Du er så lys av Tore Reenberg.
– Hvilke likheter og forskjeller får dere øye på?

 

Skriveoppgaver

a. Skriv en fortelling/novelle med tittelen: «Kan jeg bli med deg hjem»

b. Lag en ny forside til boka. Du kan ta utgangspunkt i stemningen i novellen slik du opplever den. Alternativ kan du lage et bilde av jeg-fortelleren slik du ser henne. Hvilke tanker og følelser løper gjennom henne? Hvordan kan du få inn dette i illustrasjonen din?

 

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet disse: 

– Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)

– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)

– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)

 

* Idéen til denne fremgangsmåten er hentet fra:
Harvey A. Daniels og Elaine Daniels (2013). The Best-Kept Teaching Secret, Corwin