Maja Lunde: Bienes historie
FØR:
Bienes historie er en storslått fortelling om biedød som forbinder tre historiske tidspunkt: England i 1852, USA i 2007 og Sichuan i Kina i 2098.
Utdraget i Rein tekst er hentet fra sistnevnte og kan knyttes til dystopi-sjangeren og sammenliknes med utdraget fra Menneskebarnet.
En innfallsvinkel som er mer i tråd med bokens helhet er imidlertid biedøden, og før-lesingen kan derfor med fordel ta sitt utgangspunkt her:
Hva vet elevene om biedøden?
Kjenner de til årsakene?
Kjenner de til de mulige økologiske konsekvensene av biedøden?
Hvilke løsninger på problemet ser de ev. for seg?
Har de f.eks. hørt om håndpollinering?
Hvilke samfunnsmessige konsekvenser tror de ev. at biedøden vil få?
Dere kan lese mer om biedøden i denne artikkelen på Wikipedia eller ved å følge denne lenken til en grundig lærerveiledning om temaet, Hvis biene forsvinner, laget av den ideelle organisasjonen, Kunst i skolen.
Det kan også være en god idé å vise et bilde av håndpollinerende kinesere, som f.eks. dette.
UNDERVEIS:
Sitatlogg
Be elevene velge en eller flere sammenhengende setninger som gjør inntrykk på dem. Det kan for eksempel være fordi setningene:
– er vanskelige å forstå
– er godt skrevet
– gjør inntrykk
ETTER:
1. Leseopplevelse og sitat i grupper
Gruppesamtale
La elevene sitte i grupper og snakke om den spontane leseopplevelsen deres. Be elevene om å lese høyt et eller flere av de sitatene som de har valgt ut og begrunne hvorfor de valgte akkurat disse setningene.
2. Klassediskusjon
La først noen av elevene lese et av sitatene sine høyt og be dem om å begrunne valget.
Snakk deretter om utdraget ved å ta utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Bruk ev. noen av disse spørsmålene:
– Hva tror dere menes med Kollapsen?
– Hva synes dere om Tao? Begrunn svaret.
– I hvilken grad tror dere at hun føler seg som en del av arbeidslaget?
– Hvilket inntrykk får dere av arbeidsforholdene? Forklar.
– Tror dere at Tao opplever jobben sin som meningsfull? Forklar.
Tao er inne på at hun ikke er skapt til jobben som pollinerer.
– Får dere noe inntrykk av hvilken type jobb hun hadde foretrukket?
– Hva tenker dere om Taos reaksjon når hun ser gjengen med åtteåringer komme gående?
– Hvordan reagerer dere?
Tao skisserer en sammenheng mellom skolens formål, samfunnets økonomi og etterspørselen etter arbeidskraft.
– Hva tenker dere om denne sammenhengen – i Kina i 2098 og i Norge i dag?
Det fremgår av både ingress og utdrag at Tao ønsker at sønnen hennes, Wei-Wen, skal få bedre muligheter enn henne selv.
– Hvor sannsynlig tror dere det er?
– Hvilke krefter tror dere jobber for og hvilke krefter jobber mot?
– Hva mener dere det har å si for utdraget at det er fortalt med Tao som jeg-forteller?
Avslutt gjerne med å snakke om hvorfor dere tror at Maja Lunde har valgt å skrive en roman om biedøden.
Dere kan også snakke om hvorfor dere tror at hun har valgt å gjøre det i form av en storslått fortelling som forteller bienes historie ved å binde sammen tre historiske plan. Dere finner mer om dette i bonussporet under utdraget.
Forslag til kompetansemål:
-Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-Lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)