Lucia Berlin: Håndbok for vaskedamer
FØR:
Se på bokomslag, sjanger og tittel på novellen.
Snakk om forventninger til utdraget.
Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:
– Hvilke forventninger har dere når dere skal lese en novelle?
Novellene i denne samlingen har blitt kalt selvbiografiske og er nært knyttet opp mot livet til forfatteren – Lucia Berlin, noe som også understrekes av at det er et bilde av forfatteren på omslaget.
– I hvilken grad har det noe å si for leseopplevelsen at en vet at novellene i denne samlingen knytter seg nært opp mot forfatterens eget liv?
Tittelen på novellesamlingen er Håndbok for vaskedamer og novellen heter «Uhåndterlig».
– Hva tenker dere om å kalle en novellesamling for Håndbok for vaskedamer?
– Hva forventer dere av en novelle med tittelen «Uhåndterlig»?
– Hvem eller hva tror dere at tittelen viser til?
UNDERVEIS:
Be elevene ta stikkord eller markere i teksten mens de leser.
Det kan være:
– inntrykk av fortelleren
– måten språket er brukt på
– noe som gjør inntrykk på dem
ETTER:
1. Umiddelbar forståelse
Klassesamtale
La elevene ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en umiddelbar forståelse av hva teksten handler om.
2. «Stille» lesesirkel
Gruppearbeid.
Elevene deles inn i grupper på 3-4 elever som skal samarbeide om å lage en «stille» lesesirkel, dvs. en lesesirkel der de ikke får lov til å snakke – bare skrive til hverandre.
Hver elev trenger et ark og noterer navnet sitt øverst i venstre marg.
Elevene får nå 1-2 minutter til å skrive om leseopplevelsen deres. De kan skrive tanker, følelser, spørsmål eller andre reaksjoner på utdraget de har lest, bruke stikkord fra underveis-fasen eller liknende. De bør skrive med leselig skrift, bruke så mye av den tilmålte tiden som mulig til å skrive – og unngå å snakke.
Når tiden er ute, skal alle elevene sende teksten sin mot venstre, til den eleven som sitter der. Elevene leser arket de har fått, skriver navnet sitt i venstre marg og får deretter 1-2 minutter til å reagere på naboens tekst: De kan skrive en kommentar til teksten, fortsette tankerekken, skrive om de er enige eller uenige, stille spørsmål eller ev. sette i gang en ny tanke-rekke – igjen: Uten å snakke.
Etter tre gjennomføringer returneres arket til den som begynte med å skrive på det. Vedkommende leser tekstene og setter strek under en setning på arket – den som eleven synes er mest interessant og som han/hun har lyst til å diskutere videre i gruppen.
Deretter får elevene endelig lov til å snakke. Be dem om å begynne med en av de utvalgte setningene og la dem ellers snakke fritt om utdraget i noen minutter.
3. Samtale i hel klasse
Klassesamtale.
Hver gruppe kan nå få si litt om hva de diskuterte i gruppen og hva de synes om å jobbe med «stille» lesesirkel. Sørg for at så mange som mulig kommer til orde i samtalen.
Følg gjerne opp samtalepunktene som nevnes ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar – da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:
– Hva tenker dere om morens prosjekt denne morgenen?
– Hvordan oppfatter dere moren?
– Tenker dere at hun er sterk eller svak?
– Hvordan formidles den vanskelige situasjonen hun befinner seg i?
– Hva tenker dere om språket i novellen?
– Hvordan går hun frem for å lykkes med prosjektet sitt?
– Hva tenker du om barna hennes?
– Tror dere hun klarer å dra på jobb dagen etter?
– I hvilken grad levde teksten opp til forventningene deres til en novelle?
– Hvordan forstår dere tittelen, «Uhåndterlig», etter å ha lest teksten?
– Hvem eller hva er det som er uhåndterlig?
Skriveoppgave:
Skriv en novelle som begynner med samme formulering som «Uhåndterlig»: «I sjelens dype mørke natt er…»
Forslag til kompetansemål:
-Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-Lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)