Julie Maroh: Blå er den varmeste fargen

Skriving

Tegneserieromanen Blå er den varmeste fargen var bakgrunnen for filmen med samme navn fra 2013.

1. FØR:

Klassesamtale
Samtale i klassen om forventninger til et utdrag fra en tegneserieroman.
-Er det noen elever i klassen som leser tegneserier/tegneserieromaner? Hvilke?
-Hva er bra med denne sjangeren? Hva kan de som annen litteratur ikke kan?

2. UNDERVEIS:

Be elevene gjøre seg tanker og notere mens de leser.
-Hva synes du om hovedpersonene?
-Legg merke til ting som formidles i bildene, men ikke i teksten.
-Hvordan uttrykkes følelser og stemninger?

3. ETTER:

Klassediskusjon:
-Liker dere hovedpersonene? Hvorfor/hvorfor ikke?
-Er det greit å være flau over å bli sett sammen med noen selv om det er noen du liker?
-Kjenner dere dere igjen? Kan noe være felles selv om erfaring ikke er lik?
-Hvordan synes dere bildene formidler det som ikke kommer fram i teksten? Er det noen som har eksempler?

Skriveoppgave:

A) Ta utgangspunkt i utdraget fra Blå er den varmeste fargen. Skriv fortellingen. Forsøk å beskrive med ord de følelsene og stemningene som kommer fram på noen av bildene.

B) I Blå er den varmeste fargen opptrer hovedpersonen, Clementine, i to ulike miljøer. Når Emma oppsøker henne blant vennene i skolegården møtes de to miljøene. Det byr på utfordringer.

Skriv en novelle der hovedpersonen opplever at to ulike miljøer hun eller han er en del av møtes.

C) Skriv en sakprosatekst der du bruker utdraget fra Blå er den varmeste fargen som utgangspunkt for å drøfte drøfter hvilke konflikter som kan oppstå i møte mellom ulike kulturer. Hvilke kulturer er det snakk om? Hvordan møtes de? Hvordan kommer de kulturelle forskjellene til uttrykk? I hvilken grad kommer de ulike verdiene i konflikt? Hvordan kommer konfliktene til uttrykk?

Det er også mulig å trekke inn andre tekster fra Rein tekst-antologien, f.eks. Parissyndromet, Flukten, Yahya Hassan, Delikat ifølge Larousse, Sånn mister du henne eller Buddha på loftet.

Opplegget dekker følgende kompetansemål:

-skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler (VG1)
-tolke og vurdere sammenhengen mellom innhold, form og formål i sammensatte tekster. (VG1)
-drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster (VG1)

-skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)

-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
-bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon (VG3)
-skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)