Heidi Furre: Parissyndromet

Vurdering og skriving

1. FØR:

Be elevene se på omslaget:
-Hva forteller omslaget? Hvilken følelse eller stemning får de når de ser på motivet, fargebruken osv.?
-Hva sier tittelen? Hva tror elevene boka handler om ut fra omslag og tittel?
Paris har lenge vært et populært mål for bl.a. dannelsesreiser, romantikere og turister.
-Hvilket bilde har elevene av Paris og parisere? Hvem reiser dit og hvorfor? Er det en klisjé å reise til Paris i vår tid?

2. UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten, f.eks.:
-Inntrykk av hovedpersonen
-Noe som vekker følelser, gjør deg glad, trist, sint, overrasket, flau osv.
-Noe du kjenner deg igjen i.
-Noe du lurer på, noe som gjør deg nysgjerrig.

3. ETTER:

Gruppe/klassediskusjon
-Hva gjorde inntrykk på dere da dere leste utdraget (jf. stikkord)?
-Hva synes dere var spesielt med denne teksten?
-Kom dere i en spesiell stemning under lesingen? Hvilken?
-Hva var det i teksten som fikk frem denne stemningen?
-Hvilket inntrykk har dere fått av hovedpersonen?
-Hvorfor tror dere at hun har reist til Paris?
-Hvilke forventninger tror dere at hun har til oppholdet, hvilke drømmer?
-Hvordan forstår dere følgende utsagn: «i dei landa me skal reise til, byane me skal bu i, skal me vere dei beste versjonane av oss sjølve» (s.13)?
-Hvordan forstår dere syndromet som er fremhevet i bokens tittel og beskrevet på s.13-14 i antologien?
-Kjenner dere dere igjen i beskrivelsen?
-Hvorfor tror dere at syndromet er oppkalt etter den franske hovedstaden?
-I hvilken grad kan syndromet fremkalles av andre byer, andre situasjoner?
-Hva kjennetegner disse situasjonene?

Klassediskusjon

Begrepet dannelsesroman oppstod på midten av 1800-tallet. I denne sjangeren fokuseres det på hovedpersonens psykologiske og moralske modning. Hovedpersonen drar alene ut i verden, ofte fordi hun eller han har opplevd et følelsesmessig tap, og opplever på sin reise en gradvis modning og endring. På slutten av historien reiser hovedpersonen hjem, forandret og i ferd med å bli voksen. Les mer og se omtale av eksempler på denne sjangeren i bonusmaterialet som ligger under tekstutdraget på foreningenles.no/reintekst.

-Hvordan tror dere det vil gå videre med hovedpersonen?
-Hvorfor tror dere at det har blitt så populært for ungdommer å dra ut?
-I hvilken grad kan det ha med dannelse å gjøre?
-Er det noen i klassen som ønsker å reise ut i løpet av ungdomstiden? Hvorfor/hvorfor ikke?
-Er det opplevelser og erfaringer som ungdommer bare kan få gjennom å reise på denne måten eller kan de fås på annen måte også?
-Har vi andre drømmer i vår tid? I vår del av verden?
-Hva drømmer dere om?
-Har noen opplevd å få drømmene «slengt i trynet» som det uttrykkes i Parissyndromet?
-Hvordan takler man dette?

Skriveoppgave:

Skriv en saktekst (for eksempel et essay) som beskriver en situasjon eller en hendelse der du ble skuffet for eksempel fordi drømmene dine ble knust.

Dette opplegget dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-Gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende tekster på hovedmål og sidemål (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
-skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)