David Diop: Om natten er alt blod svart

FØR:

Klassesamtale.

Se på forsiden og snakk sammen.

– Hva legger dere merke til når dere ser på forsiden?
– Hvilket inntrykk får dere av boka?
– Hvilke tanker får dere når dere leser tittelen?
– Ser dere noen sammenheng mellom forside og tittel?

Les ingressen.

– Hva vet dere om 1. verdenskrig og hvordan denne krigen ble utført?
– Vet dere om andre bøker eller filmer som handler om krig?
– Hva kjennetegner slike krigsfortellinger? Hva handler de om, og hvordan er de fortalt?
– Vet dere hva en infanterist er?
– Hva tenker dere om infanteristenes oppgave under 1. verdenskrig?
– Hvorfor tror dere at en afrikansk gutt er med i en krig mellom Frankrike og Tyskland?
– Hvorfor tror dere Alfa innleder sitt groteske ritual?

– Får dere lyst til å lese utdraget?
– Hva tror dere at dere kommer til å like og mislike?

Hvis du som lærer vurderer at utdraget kan bli en utfordring for elevene dine, kan lesingen ev. forberedes ved å snakke om følgende ord: kanonføde (ingressen), infanterist (ingressen), ri som en mare (ingressen), sjokolademannen (s.32), tubabene (s.33), urørbar (s.33) uanstendig (s.33), dekorasjoner (s.33), medsammensvorne (s.34), dëmm (s.35), lendekledet (s.35), sjeleeterne (s.36), tabu (s.37), totem (s.37), erteslektskap (s.37) og kronetrane (s.38).

 

UNDERVEIS:

Sitatlogg

Elevene velger en eller flere sammenhengende setninger som gjør inntrykk på dem. Det kan f.eks. være fordi setningene er:

– Spennende
– Overraskende
– En god skildring/beskrivelse
– Et vendepunkt i teksten

Be elevene lese høyt det beste sitatet i par og/eller i klassen

 

ETTER:


1. Personlig mening
Individuelt arbeid.

Be elevene ta stilling til utdraget:
– Likte du utdraget?
– Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?

 

2. Finn argumenter
Gruppesamtale.

Elevene jobber i grupper på 4-5 elever. Be dem snakke sammen i gruppene om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre. Lag to lister: én liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og én liste over ting som trekker ned (argumenter mot).

På listen over argumenter for kan det for eksempel stå:
«Jeg likte at det fikk frem noe av krigens logikk og gruppepsykologi i skildringen av forholdet mellom Alfa og kampfellene hans.»

På listen over argumenter mot kan det for eksempel stå:
«Jeg likte ikke at teksten var så mørk og brutal.»

Be elevene skrive så mange fordeler og ulemper som de klarer.

 

3. Debatt i grupper à 4-5 elever
Gruppesamtale.

Del gruppene fra oppgave 2 i to.
Den ene halvparten tar listen med argumenter for og den andre med argumenter mot.
Elevene med argumenter for settes sammen med en annen gruppe med argumenter mot. Førstnevnte skal argumentere for at teksten er god, sistnevnte skal argumentere mot.
Kjør debatt.

 

4. Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvilket inntrykk får dere av Alfa Ndiaye?
– Hvordan tror dere en blir påvirket av å ha en rolle som infanterist?
– Hvorfor tror dere at de brukte unge menn fra Senegal i denne rollen? Hva synes dere om det?
– Hvorfor tror dere han gjør det han gjør?  Hva tenker dere om det?
– I hvilken grad er det mulig å forstå en slik handling?
– Hvilken rolle har han i gruppa blant soldatene?
– Hvorfor tror dere de andre soldatene blir redde for han?
– Hva tenker dere om dette sitatet fra utdraget:

«Den midlertidige galskapen gjør det mulig å glemme sannheten om kulene. Den midlertidige galskapen er søster av tapperheten i krigen.»

– Synes dere han er gal eller ikke?
– Hva tenker dere om hvor grensen går mellom å være gal og å spille gal?
– Hvorfor tror dere han føler skyld for at barndomsvennen, Mademba Diop, dør?
– I hvilken grad synes dere han har skyld i det?
– Vet dere hvordan kriger føres nå? Hva tror dere er likt, og hva er forskjellig?
– Hvordan speiler det hvordan verden er nå?
– Har dere et eksempel på en bok, serie eller en film som beskriver en moderne krig?
– På hvilken måte beskrives krigen i den?
– Hva kan fiksjon bidra med som nyhetsartikler eller dokumentarer ikke kan?

 

Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)