Sakprosa

Å sette sammen bitene – Min historie om vold, skam og reparasjon
Martin Eia-Revheim
Cappelen Damm 2022

– Dette er til tider svært sterk og grusom bok å lese, men du verden så viktig! Ingen vil klare å lese denne boken uten å bli sterkt berørt av historien til Eia-Revheim. Selv om man hører om ondskap og grusomme historier hver dag i nyhetsbildet, så oppleves det ekstra sterkt i bokform. Man sitter og lurer på hvordan det er mulig å bli så ondskapsfull mot sin egen familie, men like mye på hvordan det er mulig å leve og få til så mye med livet sitt etter en slik traumatisk barndom. Dette er en viktig bok som er utrolig godt skrevet som som setter spor hos leseren.
(Vibeke, Foreningen !les)

Amahl Pellegrino – Fotballproff mot alle odds

Karianne Braathen
Sitamoja forlag 2022

– Det tok tid før Bodø/Glimt-spiller Amahl Pellegrino fikk sitt endelig gjennombrudd. Fotball var livet for den unge gutten fra Drammen, men det var trange tider og moren hadde ikke råd til å betale for utgiftene som fulgte med sønnens fotballinteresse. Dessuten fikk han tidlig høre at han ikke hadde de fysiske eller mentale forutsetningene for å bli en toppspiller. To tiår senere har Pellegrino herjet i Europa og blitt seriemester og toppscorer for den nordnorske klubben, Bodø/Glimt. I denne boka får vi hans historie og om hvordan veien til meritter har vært utfordrende, men også preget av samhold, dugnadsånd og verdien av breddefotball.
(Ole, Foreningen !les)

Den ellevte mann
Håkon Opdal
Vigmostad & Bjørke 2022