Blake Crouch: Mørk materie

FØR:
Klassesamtale.

Snakk om forsiden, tittel og ingress.

Tittelen, Mørk materie, er et begrep fra fysikken.
– Vet dere hva dette uttrykket betyr?
– Hvorfor tror dere forfatteren har valgt denne tittelen?

– Hvilken stemning kommer tydeligst frem på omslaget?
– Hva er det som fremkaller denne stemningen hos dere?

Sammenlikn ev. forsiden med omslaget til denne utgaven:
– Hvilke likheter og forskjeller ser dere?
– Hvilken av forsidene liker dere best? Hvorfor?
– I hvilken grad synes dere det er sammenheng mellom tittel og forside?

Sjangeren er thriller.
– Hvilke forventninger har dere til en thriller?
– Kjenner dere til andre eksempler på denne sjangeren, innen bøker, filmer, TV-serier, spill?
– Hva kjennetegner disse bøkene/filmene/spillene?
Dere finner eksempler på sjangeren i bonussporet til dette utdraget og en definisjon her.
– Hvorfor tror dere at thrilleren er en så populær sjanger nå?

– Hva tror dere utdraget fra Mørk materie handler om?
– Får dere lyst til å lese utdraget?
– Hva tror dere at dere kommer til å like og mislike?

UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord i en leselogg mens de leser. Det kan være:

– Noe de synes er med på å gjøre utdraget spennende.
– Noe de synes er overraskende
– Noe de synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.

ETTER:

1. Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene til en thriller.

La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:
– Hvilket inntrykk får dere av kidnapperen?
– Hva vet han om Jason?
– Hvordan tror dere at han har funnet ut dette?
– Hvilket inntrykk får dere av Jason og livet hans?
– Hva synes dere om måten Jason reagerer på under kidnappingen?
– Hvilke strategier vil dere si at han bruker for å ikke bare la seg føre i døden?
– Hvordan tror dere at dere hadde reagert i en slik situasjon?
– Synes dere at utdraget er spennende? Eller skummelt? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvem tror dere kidnapperen er og hvorfor tror dere at han har bortført Jason? Hva tror dere han vil?
– Hva tror dere skjer videre?

Når dere har diskutert teksten, kan dere foreta en vurdering.

2. Finn argumenter
Gruppearbeid

Del elevene inn i mindre grupper og la dem snakke om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre.

Be dem lage en liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og en liste over ting som trekker ned (argumenter mot). Be elevene skrive så mange fordeler og ulemper som de klarer.

3. Vurdering i hel klasse
Klassesamtale

La gruppene fortelle hva de har kommet frem til.

Klassen vurderer begrunnelsene og noterer de beste argumentene for og mot på tavlen, for eksempel fem gode argumenter for og fem gode argumenter mot.

Hvis klassen har gjennomført opplegget om litterær kvalitet, kan argumentene med fordel sammenliknes med de 5-10 kriteriene fra denne oppgaven og diskuteres: Henger argumentene sammen? Kan de kombineres? Støtter de hverandre eller trekker de i ulik retning?

Til slutt oppfordres elevene til å gi uttrykk for om de får lyst til å lese resten av boken? Hvorfor/hvorfor ikke?

Send gjerne inn meningene deres ved å klikke på boksen «Våre meninger om utdraget» som finnes under utdraget på nettsidene til Rein tekst. Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger og bruker blant annet meningene deres i arbeidet med å sette sammen neste års antologi.

Opplegget over egner seg hvis elevene skal skrive en bokanmeldelse.

Ekstraoppgaver:

a. Skriv hva du synes om utdraget fra Mørk materie og publiser teksten din som en kommentar til utdraget på nettsidene til Rein tekst. Her er lenke til utdraget, og kommentarboksen finner du under utdraget.

b. Finn ut mer om mørk materie og kvantefysisk superposisjon. Her, her og her er lenker til nettsteder der du finner mer informasjon om disse fenomenene. Skriv en artikkel eller hold et muntlig foredrag i klassen der du presenterer det du har funnet ut.

c. Finn ut mer om thriller-sjangeren og presenter det du har funnet i skriftlig eller muntlig form. Hvordan defineres sjangeren, hvilke sjangertrekk kjennetegner tekster som deltar i denne sjangeren og hvilken effekt har de på leseren? Du kan lese mer om sjangeren her og her. Eksempler på thriller-sjangeren finner dere i bonussporet til Mørk materie.

d. Skriv videre på utdraget. Hva tror du skjer med Jason og kidnapperen hans? Hvis du vil, kan du fortsette historien fra kidnapperens synsvinkel.

e. Lag et resymé eller et sammendrag av handlingen i utdraget fra Mørk materie. Bestem deg for hvor mange ord eller hvor mange sekunder du har til rådighet. Du kan ev. la deg inspirere av Blake Crouch, forfatteren av Mørk materie, som oppsummerer boken sin på 12, 64 sekunder her.

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet disse:

– Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)

– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)

– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)