Bård Torgersen: Romaner
FØR:
Hvilke forventninger har dere når dere skal lese et dikt?
Hva betyr det at en diktsamling heter Romaner?
Hva tenker dere om tittelen?
Kan det være noe roman-aktig ved diktene?
Les diktene høyt i klasserommet/hør på lydfilene
Hva slags stemning formidler diktene?
Blir forventninger deres om hva et dikt er innfridd? Forklar.
UNDERVEIS:
La elevene notere mens de leser, f.eks.:
– Noe de lurer på
– Noe som virker overraskende
ETTER:
hovedpersonen er:
Hva synes dere dette diktet handler om?
I hvilken grad kan en stein være hovedperson i et dikt?
Hva synes dere om vennen, mannen som dytter steinen opp og ned en bakke igjen og igjen?
Hva synes dere om steinens reaksjon?
Sammenlikn med beskrivelsen av Sisyfos i utdraget fra Redd barna. Dere kan også velge å sammenlikne med beskrivelsen av håndpollineringen i utdraget fra Bienes historie.
Hvordan fremstilles «det mekaniske og meningsløse strevet» (jf. utdraget fra Redd barna) i de tre utdragene?
Hvorfor tror dere at det meningsløse er så viktig i de tre tekstene?
Hvordan forstår du uttrykket «en interessant vri på en kjent fortelling»?
Hva synes du om slutten på diktet? Begrunn svaret.
Forslag til kompetansemål:
-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)