Bård Torgersen: Romaner

FØR:

Hvilke forventninger har dere når dere skal lese et dikt?

Hva betyr det at en diktsamling heter Romaner?

Hva tenker dere om tittelen?

Kan det være noe roman-aktig ved diktene?

Les diktene høyt i klasserommet/hør på lydfilene

Hva slags stemning formidler diktene?

Blir forventninger deres om hva et dikt er innfridd? Forklar.

 

UNDERVEIS:

La elevene notere mens de leser, f.eks.:
– Noe de lurer på

– Noe som virker overraskende

 

ETTER:

hovedpersonen er:

Hva synes dere dette diktet handler om?

I hvilken grad kan en stein være hovedperson i et dikt?

Hva synes dere om vennen, mannen som dytter steinen opp og ned en bakke igjen og igjen?

Hva synes dere om steinens reaksjon?

Sammenlikn med beskrivelsen av Sisyfos i utdraget fra Redd barna. Dere kan også velge å sammenlikne med beskrivelsen av håndpollineringen i utdraget fra Bienes historie.

Hvordan fremstilles «det mekaniske og meningsløse strevet» (jf. utdraget fra Redd barna) i de tre utdragene?

Hvorfor tror dere at det meningsløse er så viktig i de tre tekstene?

Hvordan forstår du uttrykket «en interessant vri på en kjent fortelling»?

Hva synes du om slutten på diktet? Begrunn svaret.

 

Forslag til kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)