David Vann: Goat Mountain

FØR:
Be elevene lese anmeldelser av boka Goat Mountain, for eksempel disse.
http://www.nrk.no/kultur/bok/_goat-mountain_-1.11554491
http://www.theguardian.com/books/2013/oct/20/goat-mountain-david-vann-review
Ha en samtale i klassen om forventninger til utdraget.

UNDERVEIS:
Elevene kan gjerne markere i teksten eller notere mens de leser.
– Setninger og formuleringer de liker/ikke liker.
– Spørsmål til teksten.

ETTER:
Hva skjedde her?
Diskuter den umiddelbare oppfattelsen av teksten.
– Hvilket inntrykk fikk dere av fortelleren?
– Hva slags type er han? Liker dere ham? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvilket inntrykk fikk dere av de andre personene?
– Hvorfor trykker hovedpersonen på avtrekkeren?
– Hvilke følger får det? Hva tror dere skjer videre?
– Liker dere utdraget? Hvorfor/ Hvorfor ikke?

Skriveoppgave:
Les boka Goat Mountain eller en av de andre bøkene som er representert i Rein tekst-antologien.
Anmeld boka på https://foreningenles.no/reintekst/.
Tips til hvordan du skriver en anmeldelse finner du på side 26 i denne veiledningen eller på https://foreningenles.no/reintekst/

Alle som anmelder bøker frå årets Rein tekst-antologi er med i trekningen av en bokpremie fra Foreningen !les.

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet:
– Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)

VEDLEGG:
Hvordan skrive en anmeldelse?
I en anmeldelse bør du svare på:
Hvordan opplevde DU boka?
Hva gjør boka god eller dårlig?
Hvorfor bør andre lese boka (eller la være)?
Ikke ta med alle punktene i anmeldelsen. Fokuser på det som er viktigst i din begrunnelse.

OVERSKRIFT:
Lag en overskrift som sier noe om boka eller leseropplevelsen din. En overskrift skal gi andre lyst til å lese anmeldelsen.

BOKA:
Kort om sjanger: Er det en fantasybok, krim, grøss, drama, humor…?
KORT innholdsreferat. Ikke mer enn tre-fire setninger. Nevn det viktigste, for eksempel. karakterer eller hendelser. Ikke røp slutten!
Hvis boka er en del av en serie så bør det nevnes.
Det er også vanlig at man nevner tittel, forfatter og forlag.

OPPLEVELSEN AV BOKA:
Hvordan starter boka? Fengende, oppslukende eller treigt? Starter den rett inn i handling eller beskrivende?
Hvordan er spenningskurven og høydepunkt/vendepunkt, er det overraskelser eller blir handlingen forutsigbar?
Hvordan slutter boka? Brått, uventet, forventet, overraskende?
Var boka vanskelig å legge fra seg?
Er det indre eller ytre spenning, lett å kjenne seg igjen i, lett å leve seg inn i? – Hva gjorde at du levde deg inn i handlingen (eller ikke)? Miljøskildringene, karakterene, handlingen?
IKKE BRUK ORDET KJEDELIG – bruk synonymordboka og finn andre ord i stedet.
Ord som kan beskrive opplevelsen: gripende, troverdig, overraskende, morsom, ekkel, treg. Provoserer forfatteren med vilje kanskje?
Fungerer boka som helhet? Passer begynnelsen, slutten og midten sammen? Passer språket og karakterene med handlingen?

ORIGINALITET:
Ligner den på andre bøker du har lest eller hørt om, er den kreativ og fantasifull eller er den klisjefylt?
Etter Twilight ble det veldig populært med bøker/filmer om vampyrer og varulver. Er denne boka del av en trend?
Får boka deg til å se på vanlige hendelser med nye øyne?

TROVERDIGHET:
Er historien sannsynlig eller er det ikke realistisk det som skjer. Tenk også på karakterer og miljø.
I eventyr finnes troll. Og i en fantasybok er det sannsynlig at det dukker opp trollmenn med magiske krefter. I disse tilfellene må du spørre deg om det er troverdig i forhold til sjangeren og bokas fortelling. Ikke i forhold til virkeligheten. Synes du magien fungerer?

SPRÅK:
Var boka lett å lese – hvorfor eller hvorfor ikke?
Korte eller lange setninger, kjedelig, dødt eller overraskende, spennende, originalt?
Er det mye banning, dialektord og replikker eller er språket mer skildrende med språklige bilder, metaforer o.l.?
Synes du språkbruken passer til bokas innhold?
Er den skrevet på en måte som gjør den spesielt interessant?

OPPSUMMERING:
Hva handler denne boka egentlig om? Hvorfor tror du forfatteren har skrevet den?
Har boka noe viktig å si deg, noe viktig å si til andre eller gir den deg noe å tenke på?
Forteller boka noe om å være ung, eller sier noe som ungdom trenger/liker å lese om?
Hva er bokas styrke? Hva er det beste ved boken?
Hva er bokas svakhet? Hva irriterte deg?
Bør andre lese boka?