Douglas Stuart: Shuggie Bain

FØR:

Klassesamtale.

Se på forside, sjangerbetegnelsen og les ingressen.

– Hva legger dere merke til på bildet?
– Hvilket inntrykk får dere av gutten?
– Hvilket inntrykk får dere av omgivelsene han vokser opp i?

– I hvilken grad mener dere at vi påvirkes av miljøet der vi vokser opp? Begrunn svaret.
– Hvilken rolle spiller drømmer og ønsker for oppveksten vår?
– Og hvordan påvirkes vi av drømmer og ønsker som ikke går i oppfyllelse?

– Hva kjennetegner en oppvekstroman?
– Kjenner du til andre oppvekstromaner? Kommer dere på filmer eller serier som tar opp denne tematikken?

– Hvilke forventninger har dere til en bok i denne sjangeren?

På forsiden står det et sitat fra en anmeldelse av boka i VG: «En knyttneve av en roman.»
– Hvordan forstår dere et slikt utsagn?
– Hvordan påvirker det forventningene til det dere skal lese?
– Ser dere noen mulige sammenhenger mellom en slik formulering og bildet på forsiden?

– Tror dere at dere kommer til å like utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?


UNDERVEIS:

Noter stikkord til teksten mens dere leser. Det kan være stikkord til:

– Noe dere synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.
– Noe dere synes er overraskende
– Noe som dere reagerer på
– Noe dere synes er godt skrevet

 

ETTER:

Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene deres.

La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvilket inntrykk får dere av Shuggie?
– Hvordan vil dere beskrive relasjonen mellom Agnes og Shuggie
– Hva synes dere om at Agnes kryper opp i badekaret til Shuggie?
– Hva tenker dere om at Shuggie leker med ølbokser?

Les dette sitatet på nytt:
«Shug hadde tatt ham i det en gang. Han hadde stolt sett på da vesle Shuggie stilte opp damene og stavet navnene med riktige lyder. Han skrøt av det seinere nede på holdeplassen. «Fem år, hæ!» sa han. «Gjett hvem han slekter på.» Agnes hadde trist sett på, hun visste godt hva som egentlig foregikk.»

– Hva tror dere egentlig det er som foregår?

– Hvilket inntrykk får dere av Agnes?
– Hva synes dere om at hun drikker øl?
– Hvordan reagerer Agnes da Shug kommer hjem til sin første matpause?
– Hvorfor tror dere hun reagerer slik?
– Hvordan reagerer Shuggie når moren tenner på gardinen?
– Hva synes dere om måten Shug reagerer da han oppdager brannen?
– Hva tenker dere om det siste Agnes sier?
– Hva tror dere skjer videre?
– Hvem sympatiserer dere med i dette utdraget?

– Synes dere utdraget var spennende? Hvorfor/ hvorfor ikke?
– Fikk dere lyst til å lese mer av boka etter å ha lest dette utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)