Sofia Nordin: Alt skal brenne
FØR:
Klassesamtale.
Se på forsiden.
Hva legger dere merke til?
Hvilke motiv, former og farger er brukt?
Hva tenker dere om det visuelle uttrykket, stilen?
Hvilken stemning kommer dere i når dere ser på omslaget?
Hvilke assosiasjoner får dere av tittelen?
Hva tror dere boka handler om?
Gir forsiden og tittelen dere lyst til å lese?
Les deretter ingressen.
Hvordan synes dere opplysningene i ingressen passer med forsiden og tittelen?
Hvilket inntrykk får dere av bestevennene Agnes og Minna?
Hva tenker dere om forholdet mellom de to ut ifra ingress og forside?
UNDERVEIS:
– Strek under dialog som du synes er spesielt god.
– Merk steder som du synes er morsomme.
ETTER:
Samtale om utdraget
Klassediskusjon
– Hvilket inntrykk får dere av Minna og Agnes?
– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom de to jentene?
– I hvilken grad er de like og hvordan er de ulike?
– Hva er rollene i forholdet?
– Hva synes dere om dem?
Del ev. klassen i grupper og la elevene lese noe av dialogen høyt, uten å lese teksten som står mellom dialogene.
– Hvordan vil dere beskrive dialogene?
– Hva sier dialogene om Minna, Agnes og de andre karakterene.
– I hvilken grad påvirker dette inntrykket dere får av jentene?
Når Agnes og Minna møter rektor, sier hun bl.a.: «Det kan ikke være for mye fri tenkning hvis det skal være mulig å drive en skole»?
– Er dere enige i dette? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvilket inntrykk får dere av rektor?
– Hvordan synes dere hun argumenterer for sin sak?
Alt skal brenne er en bok som kombinerer det alvorlige med det morsomme og det triste.
– Hvilke eksempler på alvor finner dere i utdraget?
– Hva synes dere om aksjonene til Agnes og Minna?
– Hva er bra med aksjonene? Er det ting ved aksjonene dere ikke synes om?
– Hvilke eksempler på humor fant dere i utdraget?
– Hvordan vil dere beskrive humoren til Agnes og Minna? Hvem er morsom, og hvordan?
– Hvilket avsnitt i utdraget fra Alt skal brenne synes dere er det morsomste?
– Er dere enige?
Humor kan være en smakssak og det varierer ofte hva man synes er morsomt.
– Har dere eksempler på noe alle synes er morsomt?
Hva er det morsomste dere har lest, sett på tv eller på nett i det siste?
– Hvordan vil dere karakterisere denne humoren? Er det en bestemt type humor?
– Klarer dere å komme på et eksempel på en vits som alle kan være enige om er dårlig?
– Er noe humor bedre enn annen humor? Er noe humor viktigere enn annen humor?
– Hvorfor tror dere mennesker har humor – hva er vitsen?
Som nevnt er Alt skal brenne en bok som inneholder både alvor, humor og triste elementer.
– Hvilke andre bøker, tv-serier eller filmer kommer dere på som både er morsomme og alvorlige?
– Er det et kvalitetstegn eller foretrekker dere verk som rendyrker en av disse følelsene?
– I hvilken grad finner dere eksempler på det triste i utdraget fra Alt skal brenne?
– Hva tror dere skjer videre i boka?
– Hva tror dere de triste elementene i boka kan være?
Hvis dere har lest utdraget fra Voksne mennesker av Marie Aubert, kan det også være nyttig å sammenlikne de to tekstene:
– Hva er likt? Hva er ulikt?
– Hva er hovedpersonene opptatt av?
– Hva har det å si at hovedpersonene i Alt skal brenne er ungdommer, mens hovedpersonene i Voksne mennesker er voksne?
– Synes du dette er gode og riktige beskrivelser av voksne og ungdom?
– Hvem kjenner dere dere mest igjen i?