Richard Ford: Canada
Vurdering
1. FØR:
Klassesamtale
Be elevene se på omslaget. Hva forteller omslaget? Hvilke tanker og assosiasjoner får elevene, og hva synes de om omslaget? Hva sier tittelen? Hvilken sammenheng ser elevene mellom tittel og omslag? Hva tror de boken handler om?
2. UNDERVEIS:
Be elevene notere noen stikkord til den umiddelbare leseopplevelsen.
Elevene kan ta utgangspunkt i spørsmål som:
– Hvilke tanker og følelser får du mens du leser? Hvorfor?
– Hvilket inntrykk får du av fortelleren?
– Hvilket inntrykk får du av resten av familien?
– Hva liker du ved utdraget og hva liker du ikke? Hvorfor?
3. ETTER:
Gruppesamtale, 4-5 elever på hver gruppe.
La elevene snakke om utdraget med utgangspunkt i stikkordene sine og spørsmål som:
-Hva gjorde inntrykk på dere da dere leste utdraget?
-Hva synes dere var spesielt med denne teksten?
-Hvilket inntrykk får dere av fortelleren? Hvor gammel er han? Hva betyr det for handlingen at det er en ung gutt som forteller? I hvilken grad får han med seg alt det som skjer rundt ham?
-Hva tenker dere om måten faren oppfører seg på overfor tvillingene? Hvorfor tror dere at han virker nervøs? Tenker de at han dekker over noe eller prøver å si noe?
-Hva tror dere har skjedd før den scenen som er gjengitt i utdraget?
-Hva tror dere skjer videre?
Vurdering
La elevene snakke sammen i gruppen om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre. Lag en liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og en liste over ting som trekker ned (argumenter mot). Be elevene skrive så mange fordeler og ulemper som de klarer.
Diskusjon og vurdering i hel klasse
La gruppene fortelle hva de har kommet frem til eller gå rett på diskusjon av utdraget, hovedpersonen og tema.
Deretter vurderer klassen utdraget: Liker elevene teksten? Synspunktene må begrunnes.
Klassen vurderer begrunnelsene og noterer de beste argumentene for og mot på tavlen, for eksempel fem gode argumenter for og fem gode argumenter mot. Hvis klassen har gjennomført opplegget om litterær kvalitet kan argumentene med fordel sammenliknes med de 5-10 kriteriene fra denne oppgaven og diskuteres: Henger argumentene sammen? Kan de kombineres? Støtter de hverandre eller trekker de i ulik retning?
Til slutt oppfordres elevene til å gi uttrykk for om de får lyst til å lese resten av boken. Hvorfor/hvorfor ikke?
Opplegget over er et eksempel på oppgavetypen vurdering eller kritisk lesing. Det kan derfor fungere som forarbeid hvis elevene f.eks. skal skrive en bokanmeldelse. På http://uprisen.no/hvordan-skrive-en-anmeldelse finnes det en oppskrift som kan fungere som støtte i det videre arbeidet med bokanmeldelser.
Konkurranse
Diskusjonen kan også inngå som forberedelse til at elevene kan sende inn sin mening om årets Rein tekst-antologi og vinne bøker eller en MacBook Pro. Mer informasjon om konkurransen finner du her
Opplegget dekker følgende kompetansemål:
-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)