Julie Otsuka: Buddha på loftet

Diskusjon og skriving

1. FØR:

Klassesamtale
Be elevene se på omslaget. Hva forteller omslaget? Hva sier tittelen? Hva tror elevene boka handler om ut fra omslag og tittel?
Buddha på loftet handler om postordrebruder som kom til USA fra Japan på 1920-tallet. Det er en historisk roman med et kollektivt vi som forteller.

2. UNDERVEIS:

Be elevene gjøre seg noen tanker, og gjerne notere mens de leser.
-Hvordan er fortellerperspektivet? Hvem forteller?
-Hva gjør det med boka at den er skrevet på denne måten?
-Hvorfor tror dere forfatteren har valgt å skrive på denne måten?

3. ETTER:

Klasse/gruppediskusjon:
-Hva gjorde mest inntrykk da dere leste teksten?
-Hvordan tenker dere det kan ha opplevdes å være en av kvinnene på båten?
-Hvordan hadde du opplevd det å komme i land og se mennene på brygga?
-Hvorfor tror dere forfatteren har valgt å bruke et kollektivt vi som forteller? Hvilken effekt gir det?
-Hvordan hadde historien blitt om hun hadde fortalt historien fra én persons synsvinkel? Er det noe som ikke hadde kommet fram? Er det noe annet som kunne ha kommet fram?

Skriveoppgaver:

A) Utdraget handler om kvinner som reiser til USA på 1920-tallet.
Finn ut hva som skjedde med japanere bosatt i USA etter angrepet på Pearl Harbour i 1941. Skriv en sakprosatekst (artikkel).

B) Skriv en tekst der du forteller historien som utspiller seg i utdraget fra én av personenes synsvinkel.

C) Skriv et portrettintervju med én av kvinnene på båten.

D) Ta for deg en historisk hendelse, for eksempel en krig, pest eller liknende. Eller tenk på en kjent fortelling som er fortalt fra én persons synsvinkel. Skriv hendelsen med et kollektivt vi som forteller, slik Julie Otsuka har gjort i Buddha på loftet.

Opplegget dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-skrive tekster med klar hensikt og god struktur og sammenheng (VG2)
-uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav (VG2)
-skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
-bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon (VG3)
-uttrykke seg med et presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav (VG3)
-skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)