Morten Storm med Paul Cruickshank og Tim Lister: Agent Storm
Dette opplegget knytter seg til Fritt Ord-konkurransen 2017 der alle elever i videregående skole oppfordres til å bidra. Tema for konkurransen er Folkefiender.
Utdraget fra Agent Storm er en av flere tekster i årets antologi som egner seg godt som utgangspunkt for å aktualisere og diskutere dette begrepet.
FØR:
Aktiviser først elevenes bakgrunnskunnskaper ved å snakke om hvordan de forstår uttrykket «en folkefiende».
Les deretter denne definisjon, laget av Fritt Ord:
En Folkefiende er et begrep som kan forstås på flere måter. Ofte menes rett og slett en fiende av folket, en tyrann, diktator eller maktperson som er til skade for samfunnet.
I skuespillet En folkefiende av Henrik Ibsen våger Stockmann å si sannheten der andre tier. Tanken hans er å hjelpe samfunnet, men han møter massiv motstand og blir stående helt alene. Sånn sett kan tittelen forstås ironisk: På den ene siden er «folkefienden» en helt, på den andre siden er han urokkelig i sin overbevisning og vil ikke lytte til andre.
– Hva tenker dere om denne måten å definere en folkefiende på?
– Tenker dere at det er bra eller dårlig å være en folkefiende? Hvorfor?
– Vet dere om andre tekster, aktuelle saker eller personer som – ifølge dere – kan brukes til å illustrere dette begrepet?
– Er det f.eks. personer i nærmiljøet deres, i familien deres eller liknende som dere mener er «en folkefiende»?
– Hvilken forståelse av «en folkefiende» legger dere i så fall til grunn?
UNDERVEIS:
Be elevene notere stikkord, for eksempel ut ifra:
– Hvilket inntrykk de får av fortelleren, Agent Storm.
– Hvilket inntrykk de får av de andre karakterene.
ETTER:
Klassesamtale
Snakk om utdraget, gjerne ved å gjennomføre en litterær samtale.
Samtalen kan ta utgangspunkt i ett eller flere av følgende spørsmål:
– Liker dere Agent Storm? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvordan tror dere han ville beskrevet seg selv?
– Hvordan tror dere at de andre personene i utdraget ville beskrevet ham, f.eks. etterretningsagentene, Buddha og Klang, kona hans, Fadia, eller moren hans?
På et tidspunkt omtaler han seg selv som «konvertitten som omkonverterte».
– Hva tror dere han mener med det?
– Hvorfor tror dere at han konverterer på nytt? Av hensyn til familie eller venner, for seg selv eller andre?
– Tror dere han opplever å gjøre det rette?
– I hvilken grad oppfatter dere Agent Storm som en troverdig forteller?
Knytt an til diskusjonen av uttrykket «en folkefiende» fra før-lesingen.
– I hvilken grad mener dere at Agent Storm kan kalles en folkefiende?
Det kan også være lurt å trekke inn spørsmålet om troverdighet i lys av tekstens sjanger:
Boken presenteres som «en spions beretning».
– Hva forbinder dere med sjangeren beretning?
Dere kan ev. ta utgangspunkt i skillet mellom beretning og levning som utdypes her: http://ndla.no/nb/node/132925
– Hva har det å si for troverdigheten i boka at det er en spions beretning?
Boken er skrevet av Morten Storm, Paul Cruickshank og Tim Lister.
– Hva betyr det for troverdigheten at den er skrevet av tre forfattere, inklusive en terroranalytiker tilknyttet CNN og en journalist med 25 års erfaring fra BBC og CNN?
Hvis dere ønsker, kan dere lese mer om forfatterne og om Agent Storms dokumentasjon her:
http://www.pax.no/agent-storm.5803323-331611.html
I Henrik Ibsens skuespill En Folkefiende er det et kjent sitat: «Den sterkeste mann i verden, det er han som står mest alene.»
– Er dere enige i denne påstanden?
– Har dere selv noen gang opplevd å stå alene med en mening?
– Hvordan opplevde dere det?
– Hva ville dere sagt eller gjort hvis dere skulle vært en folkefiende?
I forbindelse med arbeidet med Rein tekst-antologien oppfordrer vi dere til å delta i Fritt Ord-konkurransen med mulighet til å vinne flotte premier.
Les mer om konkurransen på frittordkonkurransen.no.
Arbeidet med følgende skriveoppgaver kan inngå i arbeidet med konkurransen:
Skriveoppgave 1:
Skriv Agent Storms historie i en annen sjanger eller som en annen teksttype.
La deg inspirere av årets Rein tekst og skriv for eksempel:
– en dystopisk fortelling (f.eks. med inspirasjon fra Menneskebarnet)
– en biografisk tegneserie (med utgangspunkt i utdraget fra Framtidens araber),
– en krigsthriller (bruk f.eks. utdraget fra Livius som inspirasjon),
– en novelle (novellesamlingen, Håndbok for vaskedamer, kan brukes som utgangspunkt)
– eller kanskje et dikt (Romaner av Bård Torgersen)
Skriveoppgave 2:
Skriv en tekst eller lag en medieproduksjon som diskuterer en eller flere folkefiender.
Send inn resultatet som bidrag til Fritt ord-konkurransen.
Les oppgaveformuleringen og forslag til hvordan oppgaven kan løses på frittordkonkurransen.no.
Du blir premiert for å gripe fatt i en person eller konkret sak, og – hvis du vil – kan du f.eks. ta utgangspunkt i:
– arbeidet med utdraget fra Agent Storm,
– en av de andre tekstene fra Rein tekst (f.eks. Menneskebarnet, Ikke si at du er redd, Fremtidens araber, Livius eller Farvel til Eddy Bellegueule)
– eller i skuespillet En folkefiende av Henrik Ibsen.
Se ev. film for læreren om gode skrivestrategier her.
Forslag til kompetansemål:
-Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-Lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
– Skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster(VG1)
– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)