Bøkene i Rein tekst 2019/20

Her kan du se hvilke bøker det blir utdrag fra i Rein tekst dette skoleåret.

Rein tekst er en leseaksjon i videregående skole. Aksjonen inneholder en antologi med utdrag fra 12 nyere norske og oversatte skjønnlitterære utgivelser og sakprosabøker. I år blir Rein tekst sendt til påmeldte skoler etter høstferien. Har du ikke meldt på din skole/ditt bibliotek, kan du gjøre det her.

Dette er bøkene:

Nikolaj Frobenius: Kongonotatene. Roman. Gyldendal Norsk Forlag.

Deb Caletti: Et hjerte i en kropp i verden. Oversatt av Heidi Sævareid. Young adult. Gyldendal Norsk Forlag.

Bjørn Hatterud: Mot normalt.  Sakprosa. Samlaget.

David Foenkinos: Charlotte. Oversatt av Agnete Øye. Roman. Solum Bokvennen forlag.

Bjørn Vatne: Nullingen av Paul Abel. Roman. Gyldendal Norsk Forlag.

Liv Marit Weberg: Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge. Ungdomsroman. Aschehoug.

Sara Bergmark Elfgren og Karl Johansson: Vei. Oversatt av Mari Moen Holsve. Tegneserie. Egmont forlag.

Ahmet Altan: Eg får aldri sjå verda igjen. Oversatt av Gunvald Axner Ims. Sakprosa. Samlaget.

Colm Toibin: Navnenes hus. Oversatt av Merete Alfsen. Roman. Forlaget Press.

Maggie O´Farrell: Jeg er, jeg er, jeg er. Ett hjerteslag fra døden. Oversatt av Bente Klinge. Sakprosanovelle. Cappelen Damm.

Sigmund Løvåsen: Med øksene dei hauster inn. Dikt. Samlaget.

Ellen Mari Thelle: Bernard banker på. (Vinner av Ungdommens kritikerpris 2019). Roman. Flamme forlag.

Spørsmål? Ta kontakt med hilde@foreningenles.no