Finale Oslo

Norgesmesteren i poesislam 2009 heter Ron-Harry Røstad og kommer fra Tromsø.

Norgesmester: Ron-Harry Røstad fra Tromsø ble norgesmester i poesislam 2009 på Litteraturhuset i Oslo. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Det ble et tett og nervepirrende poesislagsmål på Litteraturhuset i Oslo fredag 30. oktober, da Foreningen !les inviterte til NM-finale i poesislam. Tekstforfatter Ron-Harry Røstad fra Tromsø vant i siste runde over knallsterke rappere etter tidenes jevneste finale.

Litteraturhuset var fredag kveld fullsatt av et høylytt og entusiastisk publikum da årets Norgesmester i poesislam skulle kåres. Publikum over hele Norge hadde plukket ut landets beste poesislammere som denne kvelden møttes til poetisk tvekamp.

Publikum har all makt i poesislam. Finalistenes jobb er å vinne publikums gunst i løpet av maks tre minutter. Deltakerne konkurrerte om en reisesjekk på 10 000 norske kroner, en lekker bokpakke og en påfallende blank pokal.

Liv Gulbrandsen ledet showet, og fjorårsvinner Therese Bakkevold var kalibreringspoet.

Poesislam i Norge baller på seg og i år har det vært hele åtte delfinaler over hele landet. Det er ny rekord. For å komme i land innenfor tidsrammene gjennomførte vi en endring i reglene for finalen. I stedet for at alle finalistene leste tre ganger, skulle alle lese to. Deretter gikk de tre med flest poeng videre til finalerunden

Resultat:

Ron-Harry Røstad – 102,6 poeng
Fredrik Høyer – 100,4 poeng
Lars “Atlars” Tønnessen – 87,2 poeng
Jo Kjærem – 41,4 poeng
Thomas Wærnes  – 39,1 poeng
Erik Forsgren – 38,3 poeng
Ingebjørg Jamtveit Simones – 34,7 poe

NB! Vinneren fra Litteraturfest Røros Daniel Segura var ikke til stede.