Finale Oslo

Torgeir Rebolledo Pedersen slo knock out på de andre deltakerne i en meget spennende finale i Oslo.

torgeirFinalen ble arrangert 27. oktober 2005. Den erfarne dikteren Torgeir Rebolledo Pedersen vant Norgeshistoriens første norgesmesterskap i poesislam under Bok i Sentrum. Rebolledo vant med 83,7 poeng etter å ha slått ut den unge Tromsø-poeten Morten Wintervold i den avgjørende finaleduellen.

Norgesmesterskapet ble arrangert i regi av Foreningen !les og de Norske bokklubbene, og finaledeltakerne hadde seiret i hver sin regionale finale for å kvalifisere seg til den endelige finalerunden i Bok i Sentrum.

Det var en broket forsamling av etablerte forfattere, hiphopere, uetablerte slampoeter og standupere som inntok scenen foran en minst like brokete juryforsamling. De fem juryene, som var valgt ut av publikum, spente nemlig fra en larmete hiphopforsamling via en klasse på Oslo Katedralskole til en etablert litteratjury.

Til slutt ble det likevel Rebolledo Pedersen som stakk av med pokalen, tittelen som første Norgesmester i Poesislam og ikke minst hovedpremien, en tur for to til Chicago.

Resultatene:

Torgeir Rebolledo Pedersen, 83,7*
Morten Wintervold, 78,0*
Ellisiv Lindkvist, 39,2
Trond Wiger, 38
Jo Kjærem, 32,75
Sally Bannister, 31,2
Stian Lauknes, 27,8

* De to beste etter to runder gikk videre til en tredje og avsluttende runde hvor poengene telte dobbelt.