Ungdommens kritikerpris til Tiril Broch Aakre

Ungdommens kritikerpris 2016 ble i dag tildelt Tiril Broch Aakre for romanen «Redd barna».

Skrevet mars 10, 2016 i Nyheter Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les torsdag 10. mars 2016
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

Vinner av UKP Tiril Broch Aakre_Foto_Vibeke_Røgler_Foreningen !les_NETT

Ungdommens kritikerpris 2016 gikk til Tiril Broch Aakre for romanen «Redd barna». Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Syv juryklasser i videregående skole har i løpet av fire måneder lest og diskutert de åtte nominerte bøkene til Ungdommens kritikerpris. I dag ble prisen delt ut på Sentralen i Oslo med juryklassene og de nominerte forfatterne til stede. Tiril Broch Aakre ble av elevene kåret til vinner av prisen.

– Det betyr spesielt mye for meg å vinne akkurat denne prisen fordi jeg skrev boken til ungdommen. Det er så mye stivt og formelt, det kan være vanskelig å snakke med foreldre eller til og med venner. Jeg ville vrenge av det formelle og si noe ordentlig, og nå frem til ungdommen sier Tiril Broch Aakre.

I juryens uttalelse heter det blant annet:

Vinnerboken treffer tiden, den oppleves som en ekstremt viktig bok akkurat nå, men er også evig aktuell. Den tar opp mange alvorlige og tabubelagte temaer som berører og interesserer oss.

De nominerte var:

• Redd barna av Tiril Broch Aakre, Flamme.
  • Alice A4 av Inger Bråtveit, Oktober.
  • Historie om et ekteskap av Geir Gulliksen, Aschehoug.
  • Å resirkulere lengselen, avrenning foregår av Inger Elisabeth Hansen, Aschehoug.
  • Mørk materie av Tormod Haugland, Oktober.
  • Lovene av Øyvind Rimbereid, Gyldendal.
  • Håpet og festen av Kjersti Rorgemoen, Kolon.
  • Over elva av Laila Stien, Tiden.

Juryklassene kom fra følgende skoler:

• Aust Lofoten vgs, 2B studieforberedende.
  • Frogn vgs, 3. kl. påbygning.
  • Aglo vgs., 3. kl. påbygning.
  • Horten vgs, 3 kl. Medier og kommunikasjon.
  • Skeisvang vgs, 2STC studieforberedende.
  • Oslo Katedralskole, 2STC studieforberedende.
  • Langhaugen vgs, 2 kl. Musikk.

Nominasjonsjuryen har bestått av: Arne Borge, Ellen Sofie Lauritzen og Olaf Haagensen

Kontakt:

Bjarte Bakken
Prosjektleder for Ungdommens kritikerpris
Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris

Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Lesesenteret i Stavanger, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Les mer her.

Om Foreningen !les

Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble stiftet i 1997, og Norges fremste formidler av litteratur til barn og ungdom.