PM: Solid økning fra Kulturrådet til Foreningen !les

Foreningen !les har med stor glede mottatt nyheten om at Kulturrådet øker driftsstøtten til foreningen betydelig for 2018. Kulturrådet har via driftsstøtteordningen for litteraturområdet i Norsk kulturfond økt tilskuddet med 726 000 kr til 4,5 millioner. Det tilsvarer 19 prosent økning.

Skrevet desember 19, 2017 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Økt støtte: Foreningen !les får økt støtte fra Kulturrådet for 2018. Det gleder de ansatte i foreningen. Foto: Kristin Strøm.

Pressemelding fra Foreningen !les tirsdag 19. desember 2017
Kontakt: Silje Tretvoll, daglig leder, tlf.: 928 15 434

– Dette er rett og slett helt fantastiske nyheter, sier Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les.

– Foreningen !les er en seriøs aktør som har jobbet målrettet med litteraturformidling i 20 år. Dette er en enorm anerkjennelse av vårt viktige arbeid, legger Tretvoll til.

Økningen i driftsstøtten fra Norsk Kulturfond kommer en uke etter at en enstemmig Utdannings- og forskningskomite på Stortinget vedtok en merknad, hvor de understreker «det viktige arbeidet som gjøres av Foreningen !les for å nå målene om økt lesekompetanse hos barn og unge», i sin innstilling til Bevilgninger på statsbudsjettet for 2018.

– De siste årene har det vært en økt oppslutning og stor pågang rundt våre prosjekter, men vi har ikke alltid hatt mulighet til å møte etterspørselen. Vi har dessverre også måttet legge ned sakprosasatsningen Faktafyk. Økningen gir oss flere muligheter i vårt videre arbeid, og vi er svært glade for at bevilgende myndigheter vil bidra til å skape trygge rammevilkår for oss, sier Tretvoll.

Kulturrådet valgte å prioritere Foreningen !les i årets tildeling på litteraturfeltet. Utvalgsleder Anne Oterholm påpeker i en pressemelding fra Kulturrådet at «Foreningen !les er en veletablert og sentral aktør i litteraturformidlingsarbeidet rettet mot barn og ungdom, og et viktig bindeledd mellom bokbransjen og lesere, ikke minst innenfor skolen.»

– Denne foreningens arbeid trengs i enda større grad enn tidligere. Kunstfagene virker å bli nedprioritert i skoleverket og foreningen har pågangsmot og setter i gang en rekke nye, kreative prosjekter, sier Oterholm i samme pressemelding.

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 928 15 434/Epost: silje@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing I alle samfunnslag og er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. Tidligere i år mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen ble også for tredje år på rad nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Les mer på www.foreningenles.no