PIRLS 2016: Norske elever leser bedre

I dag ble PIRLS 2016 lagt fram. Undersøkelsen viser at elever på 4. og 5. trinn i norsk skole stadig leser bedre. – Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, uttalte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da rapporten ble lagt fram.

Skrevet desember 5, 2017 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Framgang i lesing: Norske elever på 4. og 5. trinn leser stadig bedre viser PIRLS 2016. Her er det elever ved Jerv FFO som viser engasjement for bøker.

Det er Lesesenteret i Stavanger som er ansvarlig for PIRLS i Norge. På deres hjemmeside kan vi lese at resultatene fra PIRLS-undersøkelsen 2016 viser at norske elever ligger langt over det internasjonale gjennomsnittet i lesing, at de fleste femteklassingene nå har høye leseferdigheter, og at det er en lav andel elever med svake leseferdigheter.

Da resultatene ble offentliggjort i dag sa kunnskapsministeren blant annet:

– Siden 2011 har Norge fått flere elever i toppsjiktet og færre elever på de laveste mestringsnivåene. De gode resultatene bekrefter inntrykket fra forrige PISA-undersøklese, nemlig at norske elever er helt i toppsjiktet internasjonalt når det gjelder lesing

Les hele saken her

I kjølvannet av PIRLS hadde NRK Alltid nyheter et innslag. Der var Troels Posselt i Foreningen !les gjest i studio. Hør sendingen her