Påmelding til lesetiltak i ungdomsskolen

Her finner du en oversikt over Foreningen !les sine lesetiltak i ungdomsskolen for skoleåret 2024/25.

Skrevet juni 4, 2024 i Nyheter

BOKPRAT
Fordypning, litterære samtaler og forfattermøter for 8. trinn. Vi søker nye klasser for høsten 2024. Fristen for å søke er utgått, men ny utlysning kommer i løpet av høsten.

TXT
Norsk og oversatt skjønnlitteratur for ungdomsskolen. Påmeldingsfrist 20. juni.

Påmeldingsskjema her
Bokliste

Les mer om tXt her

UPRISEN – ÅRETS UNGDOMSBOK
Ungdoms egen kåring av den beste norske skjønnlitterære ungdomsboka. Kritikerklasser leser og anmelder bøker på denboka.no gjennom hele høsten. Deretter velger en nominasjonsjury på fem ungdommer ut de fem nominerte til Uprisen. Disse får juryklasser fra ulike fylker i oppdrag å lese før vinneren kåres på Litteraturfestivalen på Lillehammer i juni.

Les mer om Uprisen her

FAKTAFYK
Faktafyk er et sakprosamagasin for ungdom med nyskrevne artikler, intervju og bokutdrag. Magasinet kommer ut i januar hvert år. Vi har et lite restopplag igjen av Faktafyk 2024.

Bestill Faktafyk 2024 her

Les mer om Faktafyk her

IDRETTENS LESEDAG
Leselister, aktiviteter, rollemodeller og forfatterbesøk. Idrettens lesedag i 2024 var 6. juni. Dato for 2025 lanseres senere.

Les mer om Idrettens lesedag her

Spørsmål?

Kontakt: les@foreningenles.no