Ousland besøkte fotballspillere

Onsdag 9. oktober fikk fotballguttene ved Jerv FFO besøk av forfatter Bjørn Ousland og leseagent Olaug Øveland Sætren ved Grimstad bibliotek.

Skrevet oktober 18, 2013 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Idrett, Nyheter Legg inn kommentar

Forventningsfulle: Fotballspillerne på Jerv følger nøye med når Ousland forteller og tegner. Foto: Olaug Sætren.

På Jervs klubbhus satt 25 forventningsfulle og motiverte gutter klare til forfatterbesøk og litteraturformidling. Ousland tok utgangspunkt i sin nye bok, Dragejakten, på Cappelen Damm. Han presenterte boka gjennom store plansjer, og vekslet mellom å fortelle og tegne.

– Dette var en spennende formidlingsform for guttene, sier Sætren og legger til:

– Det var spennende for dem å se hva som formet seg på de store hvite arkene og de var imponert over hvor flink Ousland var til å tegne. De fikk også være med på å bestemme hvordan dragen skulle se ut.

Men også selve historien som ble fortalt fenget de unge tilhørerne.

– De lo godt av den bortskjemte prinsessa i Dragejakten. Ousland fortalte også om andre bøker han hadde skrevet og noen gutter fortalte at de hadde lest bøkene og at de likte dem, sier leseagenten.

Jerv fotballfritidsordning har et samarbeid med Grimstad bibliotek og har mottatt en bokbag fra Foreningen !les som en del av prosjektet Hat trick – litteratur, formidling og fotball.

– Bagen var fremme under besøket og det ble fremhevet at det er mange på Jerv som leser. Flere av bøkene hadde bokmerker med navn på. I følge FFO-lederen er det veldig populært med bøker blant spillerne, og de aller fleste guttene hadde en fast bok de leste i, forteller Sætren.
S

Kjenner du noen fotballag som vil ha bokbag, sin egen leseagent og få forfatterbesøk? Ta kontakt med ole@foreningenles.no.